business loans, commercial loan, auto insurance quotes, motorcycle lawyer

Discipline Composition for class 5, 6, 7, 8, 9, 10, ssc

Assalamu Alaikum Dear Students. Today's Topic is discipline composition for class 10. If you want to get discipline composition for class 9 Well in Your Mind Then You Must Read Carefully. Let's know Today's Topic discipline composition for class 6.

Discipline Composition
Discipline Composition

Discipline Composition

Discipline comes from the latin word "dicipulus" which means disciple. A disciple obeys mis preceptors at the cost of his own life. So, discipline is obedience to the rules formed for the regulation of human conduct. From the heaven above to the earth below, discipline reigns supreme. The earth, the moon and the stars move around the sun not by fits and starts but according to certain rules. Even the lower animals are disciplined. 

The life of the bees in a hive is very disciplined. All the bees obey the queen bees. Ants are also disciplined. They lead their life in a disciplined way. In every house there is a sort of government. All the members of the house obey the rules of the family. A disciplined family leads a happy and healthy life. Discipline is found in human body. The various organs of the body co-operate with one another and are disciplined for the growth and development of the whole body. Discipline is strictly maintained in games and sports. 

A player has to show respect to the decision of the referee. Here a player sacrifices his petty selfishness to the greater interest of the team. Discipline is more necessary in the army. It is part and parcel in the army. Here's moment's hesitation may mean death. Difficulty, danger, nay death can not deter a soldier from carrying out the orders of his commanders though they may be unjust and wrong. There's not to make reply. 

There's not to reason why. There's but to do and die. A small disciplined army can overthrow a strong indisciplined army. It is the educational institutions from where man learns discipline. A student has to observe the rules of the institute. He has also to obey the orders of his superiors, show respect to his teachers. 

Il he fails to maintain a disciplined life, he is sure to repent and his position will be nowhere. In any organization social, political, religious, economic and educational discipline is essential for its growth and development. Discipline is necessary for a state, nay for a whole nation for its! prosperity and development. Discipline is a precious treasure for the growth of whole human society. Life without discinline! means life full of chaos and anarchy.

অনুবাদঃ শৃঙ্খলা লাতিন শব্দ "ডিসিপুলাস" থেকে এসেছে যার অর্থ শিষ্য। একজন শিষ্য তার নিজের জীবনের মূল্য দিয়ে ভুল উপদেশকে মেনে চলে। সুতরাং, শৃঙ্খলা মানব আচরণ নিয়ন্ত্রণের জন্য গঠিত নিয়মের আনুগত্য। উপরে স্বর্গ থেকে নীচের পৃথিবীতে, শৃঙ্খলা সর্বোচ্চ রাজত্ব করে। পৃথিবী, চন্দ্র ও নক্ষত্র সূর্যের চারপাশে ঘোরে আরম্ভ করে নয়, নির্দিষ্ট নিয়ম অনুসারে। এমনকি নিম্ন প্রাণীরাও শৃঙ্খলাবদ্ধ।

মৌচাকের মৌমাছিদের জীবন খুবই সুশৃঙ্খল। সব মৌমাছি রাণী মৌমাছির কথা মেনে চলে। পিঁপড়াও শৃঙ্খলাবদ্ধ। তারা সুশৃঙ্খলভাবে তাদের জীবন পরিচালনা করে। প্রতিটি ঘরেই এক ধরনের সরকার আছে। বাড়ির সকল সদস্যই পরিবারের নিয়ম মেনে চলে। একটি সুশৃঙ্খল পরিবার একটি সুখী এবং স্বাস্থ্যকর জীবনযাপন করে। মানুষের শরীরে শৃঙ্খলা পাওয়া যায়। শরীরের বিভিন্ন অঙ্গ একে অপরের সাথে সহযোগিতা করে এবং সমগ্র শরীরের বৃদ্ধি ও বিকাশের জন্য শৃঙ্খলাবদ্ধ। খেলা এবং খেলাধুলায় শৃঙ্খলা কঠোরভাবে বজায় রাখা হয়।

একজন খেলোয়াড়কে রেফারির সিদ্ধান্তের প্রতি সম্মান দেখাতে হয়। এখানে একজন খেলোয়াড় দলের বৃহত্তর স্বার্থে তার ক্ষুদ্র স্বার্থপরতা বিসর্জন দেয়। সেনাবাহিনীতে শৃঙ্খলা আরো বেশি প্রয়োজন। এটি সেনাবাহিনীর অংশ এবং পার্সেল। এখানে মুহূর্তের দ্বিধা মানে মৃত্যু। অসুবিধা, বিপদ, নয় মৃত্যু একজন সৈনিককে তার কমান্ডারদের আদেশ পালন থেকে বিরত রাখতে পারে না যদিও তারা অন্যায় ও অন্যায় হতে পারে। উত্তর দিতে নেই।

এর কারণ নেই। করতে এবং মারা ছাড়া আছে. একটি ছোট সুশৃঙ্খল সেনাবাহিনী একটি শক্তিশালী শৃঙ্খলাহীন সেনাবাহিনীকে উৎখাত করতে পারে। এটি এমন শিক্ষা প্রতিষ্ঠান যেখানে মানুষ শৃঙ্খলা শেখে। একজন শিক্ষার্থীকে ইনস্টিটিউটের নিয়মকানুন মানতে হবে। তাকে তার উর্ধ্বতনদের আদেশও মানতে হবে, তার শিক্ষকদের প্রতি সম্মান দেখাতে হবে।

যদি তিনি একটি সুশৃঙ্খল জীবন বজায় রাখতে ব্যর্থ হন, তবে তিনি অনুতপ্ত হবেন এবং তার অবস্থান কোথাও থাকবে না। যে কোনো প্রতিষ্ঠানে সামাজিক, রাজনৈতিক, ধর্মীয়, অর্থনৈতিক ও শিক্ষাগত শৃঙ্খলা তার বৃদ্ধি ও বিকাশের জন্য অপরিহার্য। শৃঙ্খলা একটি রাষ্ট্রের জন্য প্রয়োজন, তার জন্য একটি সমগ্র জাতির জন্য নয়! সমৃদ্ধি এবং উন্নয়ন। শৃঙ্খলা সমগ্র মানব সমাজের বৃদ্ধির জন্য একটি মূল্যবান ধন। শৃঙ্খলাহীন জীবন! মানে বিশৃঙ্খলা ও নৈরাজ্যে ভরা জীবন।

The End Of The Article: discipline composition for class 7

We Have Learned So Far Discipline Composition for class 5. If You Like Today's discipline composition for ssc, You Can Share it With Your Facebook Friends. And Stay With Our RK Raihan Website To Get Daily New Posts Like This. discipline composition for class 10, discipline composition for class 9, discipline composition for class 6, discipline composition for class 7, discipline composition for class 5, discipline composition for ssc

Next Post Previous Post