লেখালেখি করে মাসে ৬ হাজার টাকা ইনকাম

ফেসবুকে লিংক শেয়ার করে ১০০০ টাকা আয়

The Life Of A Fisherman Paragraph For Class 6, 7, 8, 9, 10

A Fisherman Paragraph For Class 6, 7, 8, 9, 10 Bangladesh - শিক্ষার্থী বন্ধুরা আজকে আমরা A Fisherman Paragraph নিয়ে আসছি। আমাদের দেওয়া A Fisherman Paragraph টি তোমরা যেকোন পরিক্ষায় লিখতে পারবে তাছাড়াও যেকোনো ক্লাসের জন্যও এই A Fisherman Paragraph টি পড়তে পারবে। তাহলে চলুন আমরা A Fisherman Paragraph টি দেখে নেই।

A Fisherman Paragraph For Class 6, 7, 8, 9, 10
A Fisherman Paragraph For Class 6, 7, 8, 9, 10

Write a paragraph in about A Fisherman Paragraph you know' answering the following.

  • Who is a fisherman?
  • What does he do?  
  • How much does he earn? 
  • What kind of living does he lead?
  • What does he do in his leisure?
  • What role does he play in country's economy?

the life of a fisherman paragraph

A Fisherman A fisherman is a person who earns his livelihood by fishing. He catches fish and sells them in the market. He generally lives in a village near a river or a sea. About half a million of people live by fishing in Bangladesh. The fishermen who have big nets and boats work in groups and catch fish in the sea or in big rivers. Fishermen having only small nets and not boats catch fish in the small waters. A fisherman works hard day and night to make for a livelihood. While he is at home, he is found making new nets or repairing his old nets and boats. Sometimes he has to pass his days and nights in his boat. So his life is very risky. A fisherman supplies us protein diet and helps us in earning foreign exchange but he remains poor. So government should take steps to change the lots of the fishermen.

অর্থঃ একজন জেলে একজন জেলে এমন একজন ব্যক্তি যিনি মাছ ধরে তার জীবিকা নির্বাহ করেন। তিনি মাছ ধরে বাজারে বিক্রি করেন। তিনি সাধারণত নদী বা সমুদ্রের কাছাকাছি একটি গ্রামে থাকেন। বাংলাদেশে প্রায় অর্ধ মিলিয়ন মানুষ মাছ ধরে জীবিকা নির্বাহ করে। যেসব জেলেরা বড় জাল ও নৌকা আছে তারা দল বেঁধে সাগরে বা বড় নদীতে মাছ ধরে। মৎস্যজীবীরা ছোট জাল দিয়ে ছোট জলে মাছ ধরছে, নৌকা নয়। একজন জেলে দিনরাত পরিশ্রম করে জীবিকা নির্বাহ করে। বাড়িতে থাকাকালীন তাকে নতুন জাল তৈরি করতে বা তার পুরনো জাল ও নৌকা মেরামত করতে দেখা যায়। মাঝে মাঝে নৌকাতেই দিনরাত পার করতে হয়। তাই তার জীবন খুবই ঝুঁকিপূর্ণ। একজন জেলে আমাদের প্রোটিন খাবার সরবরাহ করে এবং বৈদেশিক মুদ্রা অর্জনে সহায়তা করে কিন্তু সে দরিদ্র থাকে। তাই মৎস্যজীবীদের অনেক পরিবর্তনের জন্য সরকারের পদক্ষেপ নেওয়া উচিত।

the life of a fisherman paragraph

A fisherman is a person who earns his living by catching and selling fish. He catches fish in rivers, lakes, haors, beels, canals, ponds and in other watery places. Sometimes he catches fish in the deep sea. Then his life is at risk. Sometimes he is hired to catch fish in someone's pond or ditch. Then he gets a share of the fish he catches. À fisherman is also seen to keep busy with making and repairing his fishing nets and other tools. Sometimes his family members help him in these jobs. However, most of the fishermen do not have their own boats and nets. So, they have to hire these. They cannot earn much after paying the hiring cost. A fisherman has to work hard in good and bad weather. But his earning is very little. He has to live from hand to mouth. Very often he goes for catching fish in big rivers and in the sea. While staying in the sea he has to face rough weather or any difficulty. In these cases, the fishermen need to keep a radio or mobile set so that they can know the updated weather forecast. But many fishermen cannot buy these modern things. So, sometimes these fishermen lose their lives while catching fish away from the shore. A fisherman contributes a lot towards the economy of the country. He supplies us with fishes. Besides, we earn a huge amount of foreign currency by exporting fish. It is very difficult for a fisherman to improve his condition. For this he can form a co-operative society. At the same time, the government may give them loans on easy terms to buy their necessary tolls.

অর্থঃ জেলে এমন একজন ব্যক্তি যিনি মাছ ধরে এবং বিক্রি করে জীবিকা নির্বাহ করেন। তিনি নদী, হ্রদ, হাওর, বিল, খাল, পুকুর এবং অন্যান্য জলাবদ্ধ স্থানে মাছ ধরেন। মাঝে মাঝে গভীর সাগরে মাছ ধরে। তখন তার জীবনের ঝুঁকি থাকে। কখনও কখনও তাকে কারও পুকুরে বা খাদে মাছ ধরার জন্য ভাড়া করা হয়। তারপর তিনি যে মাছ ধরেন তার ভাগ পান। জেলেকেও তার মাছ ধরার জাল এবং অন্যান্য সরঞ্জাম তৈরি ও মেরামত করতে ব্যস্ত থাকতে দেখা যায়। মাঝে মাঝে তার পরিবারের সদস্যরা তাকে এসব কাজে সাহায্য করে। তবে অধিকাংশ জেলেদের নিজস্ব নৌকা ও জাল নেই। তাই তাদের এসব নিয়োগ দিতে হবে। তারা নিয়োগের খরচ পরিশোধ করার পরে খুব বেশি আয় করতে পারে না। একজন জেলেকে ভালো এবং খারাপ আবহাওয়ায় কঠোর পরিশ্রম করতে হয়। কিন্তু তার রোজগার খুবই কম। হাত থেকে মুখে বাঁচতে হয় তাকে। প্রায়ই সে বড় নদী ও সাগরে মাছ ধরতে যায়। সমুদ্রে অবস্থানকালে তাকে রুক্ষ আবহাওয়া বা কোনো অসুবিধার সম্মুখীন হতে হয়। এই ক্ষেত্রে, জেলেদের একটি রেডিও বা মোবাইল সেট রাখতে হবে যাতে তারা হালনাগাদ আবহাওয়ার পূর্বাভাস জানতে পারে। কিন্তু অনেক জেলে এসব আধুনিক জিনিস কিনতে পারে না। তাই অনেক সময় ডাঙা থেকে মাছ ধরতে গিয়ে প্রাণ হারায় এসব জেলেরা। একজন জেলে দেশের অর্থনীতিতে অনেক অবদান রাখে। তিনি আমাদের মাছ সরবরাহ করেন। এছাড়া মাছ রপ্তানি করে আমরা বিপুল পরিমাণ বৈদেশিক মুদ্রা অর্জন করি। একজন জেলেদের পক্ষে তার অবস্থার উন্নতি করা খুব কঠিন। এ জন্য তিনি একটি সমবায় সমিতি গঠন করতে পারেন। একই সঙ্গে সরকার তাদের প্রয়োজনীয় টোল কিনতে সহজ শর্তে ঋণ দিতে পারে।

The End Of The Article: the life of a fisherman paragraph

We Have Learned So Far the life of a fisherman paragraph. If You Like Today's the life of a fisherman paragraph, You Can Share it With Your Facebook Friends. And Stay With Our RK Raihan Website To Get Daily New Posts Like This. the life of a fisherman paragraph, a fisherman paragraph for class 9, a fisherman paragraph for class 7, a fisherman paragraph for class 10, a life of a fisherman paragraph, a fisherman paragraph 300 words, a fisherman paragraph for class 8, a fisherman paragraph for class 12, life of a fisherman paragraph for class 9, a fisherman paragraph 150 words, a fisherman paragraph for class 5, a fisherman paragraph for hsc, a fisherman paragraph for class 6, life of a fisherman paragraph for ssc, a fisherman paragraph for class 11

Next Post Previous Post