A Street Beggar Paragraph For Class 6, 7, 8, 9, 10

A Street Beggar Paragraph

  • Who is a beggar?
  • Why is begging regarded as a serious social problem 
  • What does begging create in the beggar?
  • What are the reasons behind this problem?
  • What are the effects of the beggar Problem in our country?
  • Can you suggest any remedy for this problem? 

A beggar is a person who begs from door to door. There are some beggar who beg on streets. They are called street beggars. Begging is not a profession. It is a social problem. Though beggars earn money by begging, they do not contribute to the economy. That is why begging is not regarded as work or profession. In fact, begging is the result of our poor socio-economic system. Beggars do not have any social dignity or recognition. They are the ignoble persons in the society. They live on the mercy of others. So everybody feels pity for them or looks down upon them. Begging creates dependency on others, idleness and self-pity in the beggar. Deprivation, extreme want, lack of work and lack of social security are the causes of this problem. Many people lose their everything in natural disaster like flood, river erosion or some fatal diseases and accidents and become so helpless that they turn to begging for survival. Breakdown of poor families and lack of support from the family members also lead many people to begging. Begging has negative effects on society and economy. It is a loss of potential human energy and workforce. It also causes some social evils. NGO's and micro-credit organisations can come forward to solve the problem by developing programmes for the destitute people so that they can earn and live well. Govt. should have social security belt that will support the very poor-section of the society. Recently govt. is giving monetary help to the impoverished and older peope. The amount of money and number of beneficiaries should be increased. If rich people do their social responsibility and extend their helping hands. begging will reduce to a great extent.

একজন রাস্তার ভিক্ষুক

অনুবাদ: ভিক্ষুক হল সেই ব্যক্তি যে ঘরে ঘরে ভিক্ষা করে। কিছু ভিক্ষুক আছে যারা রাস্তায় ভিক্ষা করে। তাদের বলা হয় রাস্তার ভিক্ষুক। ভিক্ষা করা কোনো পেশা নয়। এটি একটি সামাজিক সমস্যা। ভিক্ষুকরা ভিক্ষা করে অর্থ উপার্জন করলেও তারা অর্থনীতিতে অবদান রাখে না। তাই ভিক্ষাবৃত্তিকে কাজ বা পেশা হিসেবে গণ্য করা হয় না। আসলে ভিক্ষা আমাদের দুর্বল আর্থ-সামাজিক ব্যবস্থার ফল। ভিক্ষুকদের কোন সামাজিক মর্যাদা বা স্বীকৃতি নেই। এরা সমাজের অবহেলিত মানুষ। তারা অন্যের দয়ায় বেঁচে থাকে। তাই সবাই তাদের জন্য করুণা বোধ করে বা তাদের অবজ্ঞা করে। ভিক্ষা অন্যের উপর নির্ভরশীলতা, ভিক্ষুকের মধ্যে অলসতা এবং আত্ম-মমতা তৈরি করে। বঞ্চনা, চরম চাহিদা, কাজের অভাব ও সামাজিক নিরাপত্তার অভাব এই সমস্যার কারণ। অনেক মানুষ বন্যা, নদীভাঙন বা কিছু মারাত্মক রোগ ও দুর্ঘটনার মতো প্রাকৃতিক দুর্যোগে তাদের সর্বস্ব হারিয়ে এতটাই অসহায় হয়ে পড়ে যে তারা বেঁচে থাকার জন্য ভিক্ষাবৃত্তিতে পরিণত হয়। দরিদ্র পরিবারের ভাঙ্গন এবং পরিবারের সদস্যদের সমর্থনের অভাবও অনেক লোককে ভিক্ষাবৃত্তির দিকে নিয়ে যায়। ভিক্ষা সমাজ ও অর্থনীতিতে নেতিবাচক প্রভাব ফেলে। এটি সম্ভাব্য মানব শক্তি এবং কর্মশক্তির ক্ষতি। এটি কিছু সামাজিক কুফলও ঘটায়। এনজিও এবং ক্ষুদ্রঋণ সংস্থাগুলি দরিদ্র লোকদের জন্য কর্মসূচি তৈরি করে সমস্যা সমাধানে এগিয়ে আসতে পারে যাতে তারা উপার্জন করতে পারে এবং ভালভাবে জীবনযাপন করতে পারে। সরকার সামাজিক নিরাপত্তা বেল্ট থাকা উচিত যা সমাজের অত্যন্ত দরিদ্র অংশকে সমর্থন করবে। সম্প্রতি সরকার দরিদ্র এবং বয়স্ক ব্যক্তিদের আর্থিক সাহায্য দিচ্ছে। অর্থের পরিমাণ ও সুবিধাভোগীর সংখ্যা বাড়াতে হবে। বিত্তবানরা যদি তাদের সামাজিক দায়িত্ব পালন করে সাহায্যের হাত বাড়িয়ে দেয়। ভিক্ষাবৃত্তি অনেকাংশে কমে যাবে।

Write a paragraph about A Street Beggar. Your paragraph should include the answers to the following questions. 

  • Who is called a street beggar? 
  • Why does he/she choose begging? 
  • Where is a street beggar seen? 
  • What does he/she do to convince people to give him/her alms? 
  • How does he/she express his/her gratitude when he gets alms from a person?

A Street Beggar Paragraph

A street beggar is a very common sight in the streets of our country. He is found everywhere. He is very often seen begging on the paths and streets of villages and cities. His begging bowl is also seen in the market pavements and stations. He generally has a gloomy face with shabby dress. He wears torn and patched up clothes. A dirty bag is always found hanging on his shoulder. He generally stands or sits in the street corner, pavement, railway or bus stations. He or she is a person devoid of shame or self-respectability. So he often annoys the passers-by urging them to give alms. Sometimes, he begs in a company. He often compels the passers-by to give alms. A street beggar may be able-bodied or disabled. Blind, lame, old and crippled beggars are disabled persons. Some able bodied persons are often engaged in begging by some cunning fraud people. However some beggars have good income. Again some earn very little. Beggars are in fact, curse to a nation. They are burdens of the society. Begging in no way is a dignified task. It is an abominable job. A beggar has no social status. Moreover he brings disgrace to the society. So street begging should be forbidden by law.

একজন রাস্তার ভিক্ষুক

অনুবাদ: আমাদের দেশের রাস্তায় রাস্তার ভিক্ষুক একটি খুব সাধারণ দৃশ্য। তাকে সর্বত্র পাওয়া যায়। তাকে প্রায়শই গ্রাম ও শহরের রাস্তা-ঘাটে ভিক্ষা করতে দেখা যায়। বাজারের ফুটপাতে ও স্টেশনেও তার ভিক্ষার বাটি দেখা যায়। তিনি সাধারণত জঘন্য পোষাক সঙ্গে একটি বিষণ্ণ মুখ আছে. তিনি ছেঁড়া এবং প্যাচ আপ কাপড় পরেন. তার কাঁধে সবসময় একটি নোংরা ব্যাগ ঝুলতে দেখা যায়। তিনি সাধারণত রাস্তার কোণে, ফুটপাতে, রেলওয়ে বা বাস স্টেশনে দাঁড়িয়ে থাকেন বা বসে থাকেন। তিনি বা তিনি লজ্জা বা আত্মসম্মান বর্জিত একজন ব্যক্তি। তাই সে প্রায়ই পথচারীদের ভিক্ষা দেওয়ার জন্য বিরক্ত করে। কখনও কখনও, তিনি একটি কোম্পানিতে ভিক্ষা করেন। তিনি প্রায়ই পথচারীদের ভিক্ষা দিতে বাধ্য করেন। একজন রাস্তার ভিক্ষুক সক্ষম বা অক্ষম হতে পারে। অন্ধ, খোঁড়া, বৃদ্ধ ও পঙ্গু ভিক্ষুকরা প্রতিবন্ধী ব্যক্তি। কতিপয় ক্ষমতাবান ব্যক্তি প্রায়ই কিছু ধূর্ত প্রতারক লোকের দ্বারা ভিক্ষাবৃত্তিতে নিয়োজিত থাকে। তবে কিছু ভিক্ষুকের আয় ভালো। আবার কেউ কেউ খুব কম আয় করে। ভিক্ষুকরা আসলে একটি জাতির জন্য অভিশাপ। তারা সমাজের বোঝা। ভিক্ষা করা কোনোভাবেই সম্মানজনক কাজ নয়। এটি একটি জঘন্য কাজ। একজন ভিক্ষুকের কোন সামাজিক মর্যাদা নেই। তাছাড়া সে সমাজে কলঙ্ক বয়ে আনে। তাই রাস্তায় ভিক্ষা আইনে নিষিদ্ধ করা উচিত।

Write a paragraph about "A street beggar". In your paragraph answer the following questions. 

  • Who is a street beggar? 
  • Where is a street beggar generally seen? 
  • How is his cloth? 
  • How does a street beggar look? 
  • What does a street beggar do to have alms?

A Street Beggar Paragraph

The beggar who begs alms in the street is called a street beggar. He is a common sight in towns and cities. He is seen sitting or standing everywhere in the streets of towns or cities. His hair is unbrushed and without oil. He is seen in patched up and torn clothes. His clothes are very dirty and bad smell emits from his clothes. Sometimes a street beggar is alone and sometimes in a company. A street beggar may be able-bodied, blind, lame or crippled. A street beggar has a bag hanging down from his shoulder. When a passer-by walks past him, he stretches his begging bowl for alms. Sometimes he is seen reciting some sentences of the Holy Quran or the Kalema and asks for money in the name of Allah and His holy prophet. However, some passers-by give him some coins and some leave being annoyed at loud shouts. A street beggar prays for the passers-by who help them. If anyone refuses to give him something, he silently leaves the place and goes to another. Sometimes a street beggar earns a lot.

একজন রাস্তার ভিক্ষুক

অনুবাদ: যে ভিক্ষুক রাস্তায় ভিক্ষা করে তাকে রাস্তার ভিক্ষুক বলা হয়। তিনি শহর এবং শহরে একটি সাধারণ দৃশ্য. শহর বা শহরের রাস্তায় সর্বত্রই তাকে বসে বা দাঁড়িয়ে থাকতে দেখা যায়। তার চুল ব্রাশ করা এবং তেল ছাড়া। তাকে ছেঁড়া কাপড়ে দেখা যাচ্ছে। তার জামাকাপড় খুবই নোংরা এবং তার কাপড় থেকে দুর্গন্ধ বের হয়। কখনও রাস্তার ভিক্ষুক একা আবার কখনও সংস্থায়। একজন রাস্তার ভিক্ষুক সশরীরে, অন্ধ, খোঁড়া বা পঙ্গু হতে পারে। রাস্তার এক ভিক্ষুকের কাঁধ থেকে একটা ব্যাগ ঝুলছে। একজন পথচারী যখন তার পাশ দিয়ে যায়, তখন সে ভিক্ষার জন্য তার ভিক্ষার বাটি প্রসারিত করে। মাঝে মাঝে তাকে পবিত্র কুরআনের কিছু বাক্য বা কলেমা তেলাওয়াত করতে দেখা যায় এবং আল্লাহ ও তার পবিত্র নবীর নামে টাকা চাইতে দেখা যায়। যাইহোক, কিছু পথচারী তাকে কিছু মুদ্রা দেয় এবং কেউ কেউ উচ্চস্বরে চিৎকারে বিরক্ত হয়ে চলে যায়। একজন রাস্তার ভিক্ষুক তাদের সাহায্যকারী পথচারীদের জন্য প্রার্থনা করছে। কেউ যদি তাকে কিছু দিতে অস্বীকার করে তবে সে নীরবে জায়গা ছেড়ে অন্যের কাছে চলে যায়। কখনও কখনও রাস্তার ভিক্ষুক অনেক উপার্জন করে।

Write a paragraph on 'A street-beggar.' Your paragraph should include the answers to the following questions. 

  • What is he?
  • Where he is seen?
  • How he draws people attention? 
  • His dress.
  • What's the service to the society? 
  • What is his family status?

A Street Beggar Paragraph 

A street beggar is a common sight in the streets of the villages or towns. He is found standing with a bowl in his hand. He may be an old man or a deceased or an unable bodied. He sits or stands by the street side or in the buses, launches or trains reciting verses from the holy books and bag alms to every passer by. He is very clever to exact alms from men. He puts on dirty and old shirt and draws the attention of the kind-hearted man. If a street beggar is blind or lame, he has one to assist him. Begging is a bad habit. But some unable-bodied person begged for their living. A street-beggar does not give anything to the society. They are the curse of the society. His family status is not satisfactory. Government should make an arrangement for stopping beggary.

একজন রাস্তার ভিক্ষুক

অনুবাদ: গ্রাম বা শহরের রাস্তায় রাস্তার ভিক্ষুক একটি সাধারণ দৃশ্য। হাতে বাটি নিয়ে দাঁড়িয়ে থাকতে দেখা যায় তাকে। তিনি একজন বৃদ্ধ বা মৃত বা অক্ষম হতে পারেন। তিনি রাস্তার ধারে বা বাসে, লঞ্চে বা ট্রেনে বসে বা দাঁড়িয়ে পবিত্র গ্রন্থ থেকে আয়াত পাঠ করেন এবং প্রতিটি পথচারীর কাছে ব্যাগ ভিক্ষা করেন। পুরুষদের কাছ থেকে ভিক্ষা আদায়ে সে খুবই চতুর। তিনি নোংরা এবং পুরানো শার্ট পরেন এবং দয়ালু মানুষের দৃষ্টি আকর্ষণ করেন। রাস্তার ভিক্ষুক যদি অন্ধ বা খোঁড়া হয়, তবে তাকে সাহায্য করার জন্য তার একজন আছে। ভিক্ষা করা একটি খারাপ অভ্যাস। কিন্তু কিছু অক্ষম ব্যক্তি তাদের জীবিকার জন্য ভিক্ষা করে। রাস্তার ভিক্ষুক সমাজকে কিছুই দেয় না। তারা সমাজের অভিশাপ। তার পারিবারিক অবস্থা সন্তোষজনক নয়। সরকারের উচিত ভিক্ষাবৃত্তি বন্ধের ব্যবস্থা করা।

A Street Beggar Paragraph For Class 6, 7, 8, 9, 10
A Street Beggar Paragraph For Class 6, 7, 8, 9, 10

Write in about 100-125 words a paragraph on 'A Street Beggar.' You have to use the following questions in writing this paragraph. (রাস্তার ভিক্ষুক’-এর উপর ১০০-১২৫ শব্দের। মধ্যে একটি অনুচ্ছেদ লেখ। এটি লেখার জন্য তােমাকে নিচের প্রশ্নগুলাে ব্যবহার করতে হবে।)। 

  • Who is a street beggar?
  • Where is street beggar found? 
  • What does he suffer from?
  • What is his social value? 
  • How much money does he earn?

A Street Beggar Paragraph

A street beggar is the person who begs alms in the street. He is a common person in a poor country. He is seen to beg from door to door. He completely depends on the charity of others. Specially he keeps a vessel in one of his hands. He is very allotropic and sagacious. Sometimes he is found the in team of beggars. He is usually found at bus stand, ghat, station, bazar etc. He always suffers for want of money. He has no social status. He leads a miserable life with his wife and children. His income has no limitation.

রাস্তার ভিক্ষুক 

অনুবাদ: যে ব্যক্তি রাস্তায় ভিক্ষা করে বেড়ায় তাকেই রাস্তার ভিক্ষুক বলে । দরিদ্র দেশে সে একজন মামুলি লােক । তাকে দ্বারে দ্বারে ভিক্ষা। করতে দেখা যায়। সে সম্পূর্ণরূপে অন্যের দান-দক্ষিণার উপর নির্ভরশীল। বিশেষ করে সে তার হাতে একটা পাত্র রাখে। সে খুব বিচক্ষণ। ও বহুরূপী। মাঝে মাঝে তাকে ভিক্ষুকদের দলে দেখা যায়। সাধারণত বাস ছাউনিতে, ঘাটে, স্টেশনে, বাজারে ইত্যাদি স্থানে তাকে বেশি দেখা যায়। সে সব সময় অর্থকষ্টে ভােগে। তার কোন সামাজিক মর্যাদা নেই। সে তার স্ত্রী ও সন্তানদের নিয়ে অতি কষ্টে দিন যাপন। করে। তার আয়ের কোন সীমা নেই।

আরো দেখুন
No Comment
Add Comment
comment url