লেখালেখি করে মাসে ৬ হাজার টাকা ইনকাম

ফেসবুকে লিংক শেয়ার করে ১০০০ টাকা আয়

Bangabandhu Satellite Paragraph In 150, 200 Words SSC, HSC

Assalamu Alaikum Dear Students. Today's Topic is Bangabandhu Satellite Paragraph In 150, 200 Words SSC, HSC. If you want to get bangabandhu satellite paragraph in 200 words Well in Your Mind Then You Must Read Carefully. Let's know Today's Topic bangabandhu satellite paragraph for class 10.
Bangabandhu Satellite Paragraph

Bangabandhu Satellite Paragraph

The Bangabandhu-l Satellite is a milestone in scientific research of the country. It is the first Bangladeshi geostationary communications satellite. It is named after the father of the nation, Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman. It was launched from the Kennedy Space Centre in Florida, the USA at 2.14 am on May 12, 2018. 
The project is being implemented by Bangladesh Telecommunication Regulatory Commission (BTRC). The satellite is expected to be located at the 119.1° East longitude geostationary slot. It is designed and manufactured by Thales Alenia Space and its launch provider is SpaceX. The total cost of the satellite was projected to be 248 million US dollars. 
Two ground stations for controlling the satellite have already been built at Joydebpur of Gazipur and Rangamati's Betbunia. The satellite has 15 years for mission life span while another three years for its design. The Bangabandhu-l is a big step forward towards achieving' selfdependency. It will open up enormous opportunities providing three types of advantages involving fields of field of information and communication technology (ICT) and broadcasting industry alongside brightening Bangladesh image. 
It will save the country a huge amount of foreign currency spent on buying satellite bandwidth from foreign companies. Besides, it will give impetus to telecommunication services and television broadcasting. Moreover, it will also improve material data collection, weather prediction capacity, and mapping of natural resources. 
অর্থঃ বঙ্গবন্ধু স্যাটেলাইট দেশের বৈজ্ঞানিক গবেষণায় একটি মাইলফলক। এটি বাংলাদেশের প্রথম জিওস্টেশনারি কমিউনিকেশন স্যাটেলাইট। জাতির পিতা বঙ্গবন্ধু শেখ মুজিবুর রহমানের নামে এর নামকরণ করা হয়েছে। এটি 12 মে, 2018 তারিখে 2.14 টায় মার্কিন যুক্তরাষ্ট্রের ফ্লোরিডার কেনেডি স্পেস সেন্টার থেকে উৎক্ষেপণ করা হয়েছিল।
প্রকল্পটি বাস্তবায়ন করছে বাংলাদেশ টেলিকমিউনিকেশন রেগুলেটরি কমিশন (বিটিআরসি)। উপগ্রহটি 119.1° পূর্ব দ্রাঘিমাংশের জিওস্টেশনারি স্লটে অবস্থিত হবে বলে আশা করা হচ্ছে। এটি থ্যালেস অ্যালেনিয়া স্পেস দ্বারা ডিজাইন এবং তৈরি করা হয়েছে এবং এর লঞ্চ প্রদানকারী স্পেসএক্স। স্যাটেলাইটের মোট খরচ হবে 248 মিলিয়ন মার্কিন ডলার।
স্যাটেলাইট নিয়ন্ত্রণের জন্য ইতোমধ্যে গাজীপুরের জয়দেবপুর ও রাঙ্গামাটির বেতবুনিয়ায় দুটি গ্রাউন্ড স্টেশন নির্মাণ করা হয়েছে। স্যাটেলাইটের মিশনের লাইফ 15 বছর এবং এর ডিজাইনের জন্য আরও তিন বছর। বঙ্গবন্ধু-ল আত্মনির্ভরশীলতা অর্জনের দিকে একটি বড় পদক্ষেপ। এটি বাংলাদেশের ভাবমূর্তি উজ্জ্বল করার পাশাপাশি তথ্য ও যোগাযোগ প্রযুক্তি (আইসিটি) এবং সম্প্রচার শিল্পের ক্ষেত্রের তিন ধরনের সুবিধা প্রদানের জন্য বিশাল সুযোগ উন্মুক্ত করবে।
এতে দেশ বিদেশি কোম্পানির কাছ থেকে স্যাটেলাইট ব্যান্ডউইথ কেনার জন্য ব্যয় হওয়া বিপুল পরিমাণ বৈদেশিক মুদ্রা সাশ্রয় করবে। এছাড়াও, এটি টেলিযোগাযোগ পরিষেবা এবং টেলিভিশন সম্প্রচারকে গতি দেবে। তদুপরি, এটি উপাদান ডেটা সংগ্রহ, আবহাওয়ার পূর্বাভাস দেওয়ার ক্ষমতা এবং প্রাকৃতিক সম্পদের ম্যাপিংকেও উন্নত করবে।

Bangabandhu Satellite Paragraph

Bangabandhu Satellite-1 A satellite refers to an artificial body placed in orbit a round the earth or another planet in order to collect information or for communication. The Bangabandhu Satellite-1 is the first Bangladeshi geostationary communications satellite. The satellite has been named after the father of the nation, Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman. It was designed and manufactured by Thales Alenia Space and its launch provider was SpaceX. Its launch station was Kennedy Space Center on Merritt Island, Florida, USA and the ground control stations are in Betbunia&Gazipur in Bangladesh. The satellite' was expected to be located at the 119.1° East longitude geostationary slot. With a total mass of 3700 kg and powered by 2 deployable solar arrays and batteries, the expected longevity of the satellite is 15 years. The satellite provides Ku-band and C-band television broadcast and data relay services across Bangladesh and neighboring areas. This satellite will bring about enormous development and uninterrupted telecommunication system in Bangladesh. country's television channels have been renting bandwidth from Chinese, Indian and Singaporean satellites at a cost of about $14 million a year. It is expected that Bangladesh will not only save such amount of money in the future, but also would earn a lot by letting other countries to lease the unused bandwidth. The launch of satellite Bangabandhu-1 by Bangladesh brings both prospects and challenges as it is expected to help the country save foreign currency, while the challenges remain in effectively running the venture.
অর্থঃ বঙ্গবন্ধু স্যাটেলাইট-১ স্যাটেলাইট বলতে তথ্য সংগ্রহ বা যোগাযোগের জন্য পৃথিবী বা অন্য গ্রহের কক্ষপথে স্থাপিত কৃত্রিম দেহকে বোঝায়। বঙ্গবন্ধু স্যাটেলাইট-১ বাংলাদেশের প্রথম জিওস্টেশনারি কমিউনিকেশন স্যাটেলাইট। স্যাটেলাইটটির নামকরণ করা হয়েছে জাতির পিতা বঙ্গবন্ধু শেখ মুজিবুর রহমানের নামে। এটি থ্যালেস অ্যালেনিয়া স্পেস দ্বারা ডিজাইন এবং তৈরি করা হয়েছিল এবং এর লঞ্চ প্রদানকারী ছিল স্পেসএক্স। এর উৎক্ষেপণ কেন্দ্র ছিল কেনেডি স্পেস সেন্টার মেরিট আইল্যান্ড, ফ্লোরিডা, মার্কিন যুক্তরাষ্ট্র এবং গ্রাউন্ড কন্ট্রোল স্টেশনগুলি বাংলাদেশের বেতবুনিয়া ও গাজীপুরে রয়েছে। উপগ্রহটি 119.1° পূর্ব দ্রাঘিমাংশের জিওস্টেশনারি স্লটে অবস্থিত হবে বলে আশা করা হয়েছিল। মোট ভর 3700 কেজি এবং 2টি স্থাপনযোগ্য সৌর অ্যারে এবং ব্যাটারি দ্বারা চালিত, স্যাটেলাইটের প্রত্যাশিত দীর্ঘায়ু 15 বছর। স্যাটেলাইটটি কু-ব্যান্ড এবং সি-ব্যান্ড টেলিভিশন সম্প্রচার এবং ডাটা রিলে সেবা প্রদান করে সারা বাংলাদেশ এবং পার্শ্ববর্তী এলাকায়। এই স্যাটেলাইট বাংলাদেশে ব্যাপক উন্নয়ন ও নিরবচ্ছিন্ন টেলিযোগাযোগ ব্যবস্থা নিয়ে আসবে। দেশের টেলিভিশন চ্যানেলগুলি বছরে প্রায় 14 মিলিয়ন ডলার ব্যয়ে চীনা, ভারতীয় এবং সিঙ্গাপুরের উপগ্রহ থেকে ব্যান্ডউইথ ভাড়া করছে। আশা করা যায় যে বাংলাদেশ ভবিষ্যতে শুধু এত পরিমাণ অর্থ সাশ্রয় করবে না, অন্যান্য দেশকে অব্যবহৃত ব্যান্ডউইথ ইজারা দিতে দিয়েও প্রচুর উপার্জন করবে। বাংলাদেশের স্যাটেলাইট বঙ্গবন্ধু-১ উৎক্ষেপণ সম্ভাবনা এবং চ্যালেঞ্জ উভয়ই নিয়ে আসে কারণ এটি দেশকে বৈদেশিক মুদ্রা সাশ্রয় করতে সাহায্য করবে বলে আশা করা হচ্ছে, যখন এই উদ্যোগ কার্যকরভাবে চালানোর ক্ষেত্রে চ্যালেঞ্জগুলি রয়ে গেছে।
The End Of The Article: bangabandhu satellite paragraph for hsc
We Have Learned So Far bangabandhu satellite paragraph in 200 words. If You Like Today's bangabandhu satellite paragraph for class 10, You Can Share it With Your Facebook Friends. And Stay With Our RK Raihan Website To Get Daily New Posts Like This. bangabandhu satellite paragraph in english, bangabandhu satellite paragraph in bengali, bangabandhu satellite paragraph for hsc, bangabandhu satellite paragraph in bangla, bangabandhu satellite paragraph in 200 words, bangabandhu satellite paragraph 150 words, bangabandhu satellite paragraph 200 words, bangabandhu satellite paragraph for class 6, bangabandhu satellite paragraph for class 10, bangabandhu satellite paragraph hsc, bangabandhu satellite paragraph for ssc, bangabandhu satellite paragraph with bangla meaning, bangabandhu satellite paragraph ssc, bangabandhu satellite paragraph pdf, bangabandhu satellite paragraph in english pdf, bangabandhu satellite paragraph pdf download

Next Post Previous Post