লেখালেখি করে মাসে ৬ হাজার টাকা ইনকাম

ফেসবুকে লিংক শেয়ার করে ১০০০ টাকা আয়

Manners And Etiquette Paragraph For hsc

Assalamu Alaikum Dear Students. Today's Topic is Manners And Etiquette Paragraph For hsc. If you want to get Manners And Etiquette Paragraph For hsc Well in Your Mind Then You Must Read Carefully. Let's know Today's Topic Manners And Etiquette Paragraph For hsc.

Manners And Etiquette Paragraph For hsc
Manners And Etiquette Paragraph For hsc

Manners And Etiquette Paragraph

The French word étiquette, literally signifying a tag or label, was used in a modern sense in English around 1750.  From the 1500s through the early 1900s, children learned etiquette at school. Luquette nas changed and evolved over the years. 

Today etiquette refers to discipline and harmony of activities in a particular atmosphere. In the primitive period man used to hve muce the branches of trees. At that time there was no hard and fast etiquette. 

But gradually man has developed society and made up their own code of conduct for the betterment and prosperity. Hence they have produced some forms of discipline which all living in the society must follow as mandatory. 

Otherwise, there will be indiscipline and chaos. To evade this situation we all must follow some particular etiquettes. To teach etiquette to a child a family is a great institution. For the socialization of a child learning of etiquette is a must. For the greater interest of the society and for the peace and stability in a community we all should follow particular etiquettes as mandatory.

অর্থঃ ফরাসি শব্দ শিষ্টাচার, আক্ষরিক অর্থে একটি ট্যাগ বা লেবেল বোঝায়, আধুনিক অর্থে ইংরেজিতে 1750 সালের দিকে ব্যবহৃত হয়েছিল। 1500 থেকে 1900-এর দশকের গোড়ার দিকে, শিশুরা স্কুলে শিষ্টাচার শিখেছিল। লুকুয়েট নাস পরিবর্তিত হয়েছে এবং বছরের পর বছর ধরে বিবর্তিত হয়েছে।

আজ শিষ্টাচার একটি নির্দিষ্ট বায়ুমণ্ডলে কার্যক্রমের শৃঙ্খলা এবং সাদৃশ্য বোঝায়। আদিম যুগে মানুষ গাছের ডাল আঁচিল করত। তখন কোন কঠিন এবং দ্রুত শিষ্টাচার ছিল না।

কিন্তু ধীরে ধীরে মানুষ সমাজের উন্নয়ন করেছে এবং উন্নতি ও সমৃদ্ধির জন্য তাদের নিজস্ব আচরণবিধি তৈরি করেছে। তাই তারা এমন কিছু শৃঙ্খলা তৈরি করেছে যা সমাজে বসবাসকারী সকলকে বাধ্যতামূলকভাবে অনুসরণ করতে হবে।

অন্যথায় শৃঙ্খলাহীনতা ও বিশৃঙ্খলা সৃষ্টি হবে। এই পরিস্থিতি এড়াতে আমাদের সবাইকে কিছু বিশেষ শিষ্টাচার অনুসরণ করতে হবে। একটি পরিবার একটি শিশুকে শিষ্টাচার শেখানো একটি মহান প্রতিষ্ঠান. একটি শিশুর সামাজিকীকরণের জন্য শিষ্টাচার শেখা আবশ্যক। সমাজের বৃহত্তর স্বার্থে এবং একটি সম্প্রদায়ের শান্তি ও স্থিতিশীলতার জন্য আমাদের সকলের উচিত বিশেষ শিষ্টাচারগুলি বাধ্যতামূলক হিসাবে অনুসরণ করা।

good manners paragraph for class 11

(a) What do you mean by good manners? 

(b) What is the importance of it in society? 

(C) What is the result of lack of good manners? 

(d) Where can we learn good manners? 

(e) How can we teach the younger good manners?

good manners paragraph for class 11

Manners refer to usual behaviour towards others. It may be good or bad. Good manners refer to polite, respectful and well-cultured social behaviour. It means the behaviour that is considered to be polite in a particular society or culture. It costs nothing but earns a lot. It originates from a sense of respect for all. We cannot expect to have respect and good manners from others unless we show it to them. Good manners are considered as an ornament of a man's character. It makes a man perfect. A man who has good manners is loved and respected by all. Good manners are essential in society as it helps us maintain smooth, easy and positive relationship with people. Hence, it can make the society a happy place to live in. A person who lacks good manners has less social acceptance. Everybody dislikes him. The best institute of learning manners is the family. We learn it from our parents at a very early age. Wealso learn it in schools, colleges and from professional bodies. We can reach the younger good manners by practising them ourselves in our everyday life. We can also inform them how they should behave in a particular situation,

অর্থঃ শিষ্টাচার অন্যদের প্রতি স্বাভাবিক আচরণ বোঝায়। এটা ভালো বা খারাপ হতে পারে। ভালো আচার-ব্যবহার ভদ্র, শ্রদ্ধাশীল এবং সু-সংস্কৃতির সামাজিক আচরণকে বোঝায়। এর অর্থ সেই আচরণ যা একটি নির্দিষ্ট সমাজ বা সংস্কৃতিতে ভদ্র বলে বিবেচিত হয়। এতে খরচ হয় না কিন্তু অনেক আয় হয়। এটি সবার প্রতি শ্রদ্ধাবোধ থেকে উদ্ভূত হয়। আমরা অন্যদের কাছ থেকে সম্মান এবং ভাল আচরণ আশা করতে পারি না যদি না আমরা এটি তাদের দেখাই। উত্তম আচরণ একজন মানুষের চরিত্রের অলঙ্কার হিসেবে বিবেচিত হয়। এটি একজন মানুষকে নিখুঁত করে তোলে। যে মানুষটি ভাল আচরণের অধিকারী তাকে সকলের কাছে প্রিয় এবং সম্মান করা হয়। সমাজে ভাল আচরণ অপরিহার্য কারণ এটি আমাদের মানুষের সাথে মসৃণ, সহজ এবং ইতিবাচক সম্পর্ক বজায় রাখতে সহায়তা করে। সুতরাং, এটি সমাজকে বসবাসের জন্য একটি সুখী জায়গা করে তুলতে পারে। যে ব্যক্তির ভালো আচরণের অভাব রয়েছে তার সামাজিক গ্রহণযোগ্যতা কম। সবাই তাকে অপছন্দ করে। শিষ্টাচার শেখার শ্রেষ্ঠ প্রতিষ্ঠান হল পরিবার। আমরা খুব অল্প বয়সে আমাদের পিতামাতার কাছ থেকে এটি শিখি। এছাড়াও স্কুল, কলেজ এবং পেশাদার সংস্থা থেকে এটি শিখুন। আমরা আমাদের দৈনন্দিন জীবনে তাদের নিজেরাই অনুশীলন করার মাধ্যমে অল্পবয়সী ভালো আচার-ব্যবহারে পৌঁছাতে পারি। একটি বিশেষ পরিস্থিতিতে তাদের কীভাবে আচরণ করা উচিত তাও আমরা তাদের জানাতে পারি,

The End Of The Article: Manners And Etiquette Paragraph For hsc

We Have Learned So Far Manners And Etiquette Paragraph For hsc. If You Like Today's Manners And Etiquette Paragraph For hsc, You Can Share it With Your Facebook Friends. And Stay With Our RK Raihan Website To Get Daily New Posts Like This. manners and etiquette paragraph, etiquette paragraph, manner and etiquette paragraph, manners and etiquette paragraph for hsc, importance of manners and etiquette paragraph, etiquette paragraph for hsc, good manners and social etiquette paragraph

Next Post Previous Post