business loans, commercial loan, auto insurance quotes, motorcycle lawyer

100th Birth Anniversary of Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman Composition For hsc

Assalamu Alaikum Dear Students. Today's Topic is bangabandhu sheikh mujibur rahman composition. If you want to get 100th birth anniversary of bangabandhu sheikh mujibur rahman composition Well in Your Mind Then You Must Read Carefully. Let's know Today's Topic bangabandhu sheikh mujibur rahman composition for hsc...

Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman Composition For hsc
Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman Composition For hsc

bangabandhu sheikh mujibur rahman composition

Introduction: The Father of the Nation, Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman is the architect of independent Bangladesh. We owe to his charismatic leadership for making us a free nation. We cannot think independent Bangladesh and the independent bangalee nation without him. 

Birth and education: Sheikh Mujibur Rahman was born on 17th march, 1920 at Tungipara in Gopalganj. His father was Sheikh Lutfar Rahman and mother Sayera Khatun. In his boyhood he was active and courageous. He used to protest against wrong deeds. He had his primary education in the local primary school. He completed the matriculation examination from Gopalganj Mission High School. He obtained B.A. degree in 1947 from Kolkata Islamic college. Afterwards, he joined politics and did his best for the Bengali Nation.

His career: After the partition of India in 1947. Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman could not accept the oppression and injustice of the then West Pakistan government on the people of the then East Pakistan. He started one movement after another. In 1948, a movement was initiated to make Bengali one of the state languages of Pakistan. During that language movement, Sheikh Mujio was arrested and sent to jail. But he provided inspiring leadership of the movement from the jail. In 1954, Sheikh Mujib was elected a member of the then East Pakistan Assembly. 

He joined AK Fazlul Huq's United Front government as the youngest minister. The ruling clique of Pakistan soon dissolved this government and Sheikh Mujib was once again thrown into prison. In 1955, he was elected a member of the Pakistan Constituent Assembly and was again made a minister. Soon after General Ayub Khan staged a military coup in Pakistan in 1958, Sheikh Mujib was arrested once again. In fact, he spent the best part of his youth behind the prison bars. In the general election of 1970, the Awami League, under the leadership of Sheikh Mujib, won maximum seats. 

But the Pakistan Govt. did not hand over power to the Bangladesh. On the 7th March, 1971 Sheikh Mujib declared at the Suhrawardy Udyan, "The struggle of this time is the struggle for liberation, the struggle of this time is the struggle for freedom". This thunderous declaration inspired the Bangalees. Pakistanis were bewildered. On the midnight of 25th March, 1971 Pakistan army feels upon the sleeping Bangalees and started genocide. Sheikh Mujib was arrested and taken over to West Pakistan. Before his arrest he declared the independence of Bangladesh.

While Sheikh Mujib was a captive in Pakistan, our Liberation war started. He was not present in the freedom struggle, but his absence was more inspiring. He returned to Bangladesh on 10th January. 1972. and took over charge of the government. He started to reform the country as he dreamt. But it is a matter of sorrow that on the 15th August in 1975 he was killed by some ambitious and powergreedy persons and a small section of army of Bangladesh. 

Conclusion: Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman was a pure Bangalee and a genuine leader. His protest. courage and liberal humanity are examples to be followed. Unfortunately this great leader along with his family members was inhumanely killed in the mid of August, 1975. But this historic great leader remains alive in the heart of all Bangalees.

অনুবাদঃ ভূমিকা: জাতির পিতা বঙ্গবন্ধু শেখ মুজিবুর রহমান স্বাধীন বাংলাদেশের স্থপতি। আমাদের একটি স্বাধীন জাতি হিসেবে গড়ে তোলার জন্য আমরা তার ক্যারিশম্যাটিক নেতৃত্বের কাছে ঋণী। তাঁকে ছাড়া আমরা স্বাধীন বাংলাদেশ ও স্বাধীন বাঙালি জাতি ভাবতে পারি না।

জন্ম ও শিক্ষা: শেখ মুজিবুর রহমান ১৯২০ সালের ১৭ মার্চ গোপালগঞ্জের টুঙ্গিপাড়ায় জন্মগ্রহণ করেন। তার পিতা শেখ লুৎফর রহমান এবং মাতা সায়েরা খাতুন। শৈশবে তিনি সক্রিয় এবং সাহসী ছিলেন। অন্যায় কাজের প্রতিবাদ করতেন। স্থানীয় প্রাথমিক বিদ্যালয়ে তার প্রাথমিক শিক্ষা হয়। তিনি গোপালগঞ্জ মিশন উচ্চ বিদ্যালয় থেকে ম্যাট্রিকুলেশন পরীক্ষা সম্পন্ন করেন। তিনি B.A লাভ করেন। 1947 সালে কলকাতা ইসলামিক কলেজ থেকে ডিগ্রী। এরপর তিনি রাজনীতিতে যোগ দেন এবং বাঙালি জাতির জন্য সর্বাত্মক কাজ করেন।

তাঁর কর্মজীবন: ১৯৪৭ সালে ভারত বিভাগের পর। বঙ্গবন্ধু শেখ মুজিবুর রহমান তৎকালীন পূর্ব পাকিস্তানের জনগণের ওপর তৎকালীন পশ্চিম পাকিস্তান সরকারের নিপীড়ন ও অবিচার মেনে নিতে পারেননি। একের পর এক আন্দোলন শুরু করেন। 1948 সালে বাংলাকে পাকিস্তানের অন্যতম রাষ্ট্রভাষা করার জন্য আন্দোলন শুরু হয়। সেই ভাষা আন্দোলনের সময় শেখ মুজিওকে গ্রেফতার করে জেলে পাঠানো হয়। কিন্তু তিনি জেলে থেকেই আন্দোলনের প্রেরণাদায়ী নেতৃত্ব প্রদান করেন। 1954 সালে, শেখ মুজিব তৎকালীন পূর্ব পাকিস্তান পরিষদের সদস্য নির্বাচিত হন।

তিনি এ কে ফজলুল হকের যুক্তফ্রন্ট সরকারে সর্বকনিষ্ঠ মন্ত্রী হিসেবে যোগদান করেন। পাকিস্তানের শাসকচক্র শীঘ্রই এই সরকারকে ভেঙে দেয় এবং শেখ মুজিবকে আবার কারাগারে নিক্ষেপ করা হয়। 1955 সালে, তিনি পাকিস্তান গণপরিষদের সদস্য নির্বাচিত হন এবং পুনরায় মন্ত্রী হন। ১৯৫৮ সালে জেনারেল আইয়ুব খান পাকিস্তানে সামরিক অভ্যুত্থানের পরপরই শেখ মুজিব আবারও গ্রেফতার হন। প্রকৃতপক্ষে, তিনি তার যৌবনের সর্বোত্তম সময় জেলের কারাগারের আড়ালে কাটিয়েছেন। 1970 সালের সাধারণ নির্বাচনে শেখ মুজিবের নেতৃত্বে আওয়ামী লীগ সর্বাধিক আসন লাভ করে।

কিন্তু পাকিস্তান সরকার বাংলাদেশের হাতে ক্ষমতা হস্তান্তর করেনি। ১৯৭১ সালের ৭ মার্চ সোহরাওয়ার্দী উদ্যানে শেখ মুজিব ঘোষণা করেন, ‘এবারের সংগ্রাম মুক্তির সংগ্রাম, এবারের সংগ্রাম স্বাধীনতার সংগ্রাম’। এই বজ্র ঘোষণা বাঙালিদের অনুপ্রাণিত করেছিল। পাকিস্তানিরা হতভম্ব হয়ে পড়ে। ১৯৭১ সালের ২৫শে মার্চ মধ্যরাতে পাকিস্তানি বাহিনী ঘুমন্ত বাঙালিদের ওপর ঝাঁপিয়ে পড়ে গণহত্যা শুরু করে। শেখ মুজিবকে গ্রেফতার করে পশ্চিম পাকিস্তানে নিয়ে যাওয়া হয়। গ্রেফতারের আগে তিনি বাংলাদেশের স্বাধীনতা ঘোষণা করেন।

শেখ মুজিব পাকিস্তানে বন্দী থাকাকালীন আমাদের মুক্তিযুদ্ধ শুরু হয়। স্বাধীনতা সংগ্রামে তিনি উপস্থিত ছিলেন না, তবে তার অনুপস্থিতি ছিল আরও অনুপ্রেরণাদায়ক। ১০ জানুয়ারি তিনি বাংলাদেশে ফিরে আসেন। 1972. এবং সরকারের দায়িত্ব গ্রহণ করেন। তিনি স্বপ্ন দেখে দেশকে সংস্কার করতে শুরু করেন। কিন্তু দুঃখের বিষয় যে 1975 সালের 15ই আগস্ট কিছু উচ্চাভিলাষী ও ক্ষমতালোভী ব্যক্তি এবং বাংলাদেশের সেনাবাহিনীর একটি ক্ষুদ্র অংশের হাতে তিনি নিহত হন।

উপসংহার: বঙ্গবন্ধু শেখ মুজিবুর রহমান ছিলেন একজন খাঁটি বাঙালি এবং একজন খাঁটি নেতা। তার প্রতিবাদ। সাহস এবং উদার মানবতা অনুসরণ করা উদাহরণ. দুর্ভাগ্যবশত এই মহান নেতাকে তার পরিবারের সদস্যসহ অমানবিকভাবে হত্যা করা হয় ১৯৭৫ সালের আগস্ট মাসের মাঝামাঝি। কিন্তু এই ঐতিহাসিক মহান নেতা বেঁচে আছেন সকল বাঙালির হৃদয়ে।

The End Of The Article: bangabandhu sheikh mujibur rahman composition for hsc

We Have Learned So Far bangabandhu sheikh mujibur rahman composition in bangla. If You Like Today's father of the nation bangabandhu sheikh mujibur rahman composition, You Can Share it With Your Facebook Friends. And Stay With Our RK Raihan Website To Get Daily New Posts Like This. bangabandhu sheikh mujibur rahman composition, 100th birth anniversary of bangabandhu sheikh mujibur rahman composition, bangabandhu sheikh mujibur rahman composition for hsc, bangabandhu sheikh mujibur rahman composition in bangla, father of the nation bangabandhu sheikh mujibur rahman composition, bangabandhu sheikh mujibur rahman composition in english

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url