business loans, commercial loan, auto insurance quotes, motorcycle lawyer

Food Problem of Bangladesh Composition

Assalamu Alaikum Dear Students. Today's Topic is Food Problem of Bangladesh Composition If you want to get Food Problem of Bangladesh Composition Well in Your Mind Then You Must Read Carefully. Let's know Today's Topic Food Problem of Bangladesh Composition.

Food Problem of Bangladesh Composition
Food Problem of Bangladesh Composition

Food Problem of Bangladesh Composition

Food is a basic necessity and vital for human existence. Bangladesh is beset with many problems, Food problem is one of them. Bangladesh is a very small country but itsnational challenges ih n the This. adverse land-man ratio is posing food problem to the forefront of our e coming decades. In fact. Bangladesh is faced with the challenges of sustaining current level of food production. to feed its already vast and ever increasing population, let alone augmenting food production.. 

As we have seen above, increasing population is the major cause of food problem. However, there are a number of other reasons of food problem in Bangladesh. 

Every year Bangladesh is losing about 80 thousand hectares of its cultivable land due to housing, setting up industries. school, college, hospitals, constructing roads and highways. and other infrastructural developments. Statistics show that if this rate goes on, Bangladesh will have no agricultural land after 2080. 

Secondly. in this age of tremendous scientific advancement, our agricultural system is still back-dated and unscientific. Though Bangladesh is a land of rivers and wetlands, our agricUlture suffers from irrigation and water crisis, because it depends on nature for water, and we could not develop a good system and network of irrigation. 

Then, our farmers mainly use unscientific and traditional tools and means of cultivation that hampers our food production. 

Our agricultural lands are divided and subdivided, and also highly fragmented. Agriculture vet faces more setbacks from the want of required fertilizer supply. good seeds and sudden unexpected natural disasters like flood. storm, excessive rainfall, drought. etc. 

Any decline or crisis in food-production brings great distress to people, especially poor people. and seriously hampers economic growth of a country. The obvious result of food problem is starvation. which in the long run, leads to famine. When there is a crisis or problem in food production. its prices rise. As a result inflation occurs. which creates, socio-economic problems. 

Food problem is a serious one, and in Bangladesh sustaining food supply to increasing population is a major challenge. Reasonably, coordinated and pragmatic effort a necessary. Fortunately. Bangladesh has steadily progressed in food production in the last few years. But worrying truth is that Bangladesh is not a food-self-sufficient country'and imports a huge amount of food grains every year. 

Bangladesh must find ways to increase food production. We should go for hybrid crops from high-yielding seeds. We have to develop our cultivation system scientifically and ensure irrigation fertilizers and insecticides. We can start contract-farming. Another important step required is improving our land distribution system, preventing river erosion and sustaining agricultural production in times of natural disasters. And finally, the most important step is to control population explosion.

অনুবাদঃ খাদ্য একটি মৌলিক প্রয়োজন এবং মানুষের অস্তিত্বের জন্য অত্যাবশ্যক। বাংলাদেশ অনেক সমস্যায় জর্জরিত, খাদ্য সমস্যা তার মধ্যে অন্যতম। বাংলাদেশ একটি খুব ছোট দেশ কিন্তু এর জাতীয় চ্যালেঞ্জ রয়েছে। প্রতিকূল ভূমি-মানুষের অনুপাত আমাদের আগামী দশকের অগ্রভাগে খাদ্য সমস্যা তৈরি করছে। আসলে. বাংলাদেশ খাদ্য উৎপাদনের বর্তমান স্তর টিকিয়ে রাখার চ্যালেঞ্জ মোকাবেলা করছে। এরই মধ্যে বিশাল এবং ক্রমবর্ধমান জনসংখ্যাকে খাওয়ানোর জন্য, খাদ্য উৎপাদন বৃদ্ধির কথাই ছেড়ে দিন।

আমরা উপরে দেখেছি, ক্রমবর্ধমান জনসংখ্যা খাদ্য সমস্যার প্রধান কারণ। তবে বাংলাদেশে খাদ্য সমস্যার আরও বেশ কিছু কারণ রয়েছে।

আবাসন, শিল্প-কারখানা স্থাপনের কারণে প্রতি বছর বাংলাদেশ হারাচ্ছে প্রায় ৮০ হাজার হেক্টর আবাদি জমি। স্কুল, কলেজ, হাসপাতাল, রাস্তা, মহাসড়ক নির্মাণ। এবং অন্যান্য অবকাঠামোগত উন্নয়ন। পরিসংখ্যানে দেখা যায়, এই হার চলতে থাকলে ২০৮০ সালের পর বাংলাদেশে কোনো কৃষি জমি থাকবে না।

দ্বিতীয়ত। বৈজ্ঞানিক অগ্রগতির এই যুগে, আমাদের কৃষি ব্যবস্থা এখনও পুরানো এবং অবৈজ্ঞানিক। বাংলাদেশ নদী ও জলাভূমির দেশ হলেও আমাদের কৃষি সেচ ও পানি সংকটে ভুগছে, কারণ এটি পানির জন্য প্রকৃতির ওপর নির্ভরশীল এবং আমরা সেচের একটি ভালো ব্যবস্থা ও নেটওয়ার্ক গড়ে তুলতে পারিনি।

তারপরে, আমাদের কৃষকরা মূলত অবৈজ্ঞানিক এবং ঐতিহ্যবাহী হাতিয়ার এবং চাষের উপায়গুলি ব্যবহার করে যা আমাদের খাদ্য উৎপাদনকে বাধা দেয়।

আমাদের কৃষিজমি বিভক্ত এবং উপবিভক্ত এবং অত্যন্ত খণ্ডিত। প্রয়োজনীয় সার সরবরাহের অভাব থেকে কৃষি পশু চিকিৎসকরা আরও বিপর্যয়ের মুখোমুখি হন। ভাল বীজ এবং বন্যার মত আকস্মিক অপ্রত্যাশিত প্রাকৃতিক দুর্যোগ। ঝড়, অত্যধিক বৃষ্টিপাত, খরা। ইত্যাদি

খাদ্য-উৎপাদনের যে কোনো হ্রাস বা সংকট মানুষের, বিশেষ করে দরিদ্র মানুষের জন্য বড় দুর্দশা নিয়ে আসে। এবং একটি দেশের অর্থনৈতিক প্রবৃদ্ধি মারাত্মকভাবে বাধাগ্রস্ত করে। খাদ্য সমস্যার সুস্পষ্ট ফলাফল হল অনাহার। যা দীর্ঘমেয়াদে দুর্ভিক্ষের দিকে নিয়ে যায়। যখন খাদ্য উৎপাদনে সংকট বা সমস্যা দেখা দেয়। এর দাম বেড়ে যায়। ফলে মুদ্রাস্ফীতি দেখা দেয়। যা আর্থ-সামাজিক সমস্যার সৃষ্টি করে।

খাদ্য সমস্যা একটি গুরুতর সমস্যা, এবং বাংলাদেশে ক্রমবর্ধমান জনসংখ্যার জন্য খাদ্য সরবরাহ বজায় রাখা একটি বড় চ্যালেঞ্জ। যুক্তিসঙ্গত, সমন্বিত এবং বাস্তবসম্মত প্রচেষ্টা একটি প্রয়োজনীয়। ভাগ্যক্রমে। বাংলাদেশ গত কয়েক বছরে খাদ্য উৎপাদনে ধারাবাহিকভাবে এগিয়েছে। কিন্তু উদ্বেগজনক সত্য হলো বাংলাদেশ খাদ্যে স্বয়ংসম্পূর্ণ দেশ নয় এবং প্রতি বছর বিপুল পরিমাণ খাদ্যশস্য আমদানি করে।

বাংলাদেশকে খাদ্য উৎপাদন বাড়ানোর উপায় খুঁজে বের করতে হবে। আমাদের উচিত উচ্চ ফলনশীল বীজ থেকে হাইব্রিড ফসলের দিকে যাওয়া। আমাদের চাষাবাদ পদ্ধতিকে বিজ্ঞানসম্মতভাবে গড়ে তুলতে হবে এবং সেচের সার ও কীটনাশক নিশ্চিত করতে হবে। আমরা কন্ট্রাক্ট ফার্মিং শুরু করতে পারি। আমাদের ভূমি বন্টন ব্যবস্থার উন্নতি, নদীভাঙন রোধ এবং প্রাকৃতিক দুর্যোগের সময়ে কৃষি উৎপাদন টিকিয়ে রাখা আরেকটি গুরুত্বপূর্ণ পদক্ষেপ প্রয়োজন। এবং অবশেষে, সবচেয়ে গুরুত্বপূর্ণ পদক্ষেপ হল জনসংখ্যা বিস্ফোরণ নিয়ন্ত্রণ করা।

The End Of The Article: Food Problem of Bangladesh Composition

We Have Learned So Far Food Problem of Bangladesh Composition. If You Like Today's Food Problem of Bangladesh Composition, You Can Share it With Your Facebook Friends. And Stay With Our RK Raihan Website To Get Daily New Posts Like This.

Next Post Previous Post