business loans, commercial loan, auto insurance quotes, motorcycle lawyer

Mass Media Composition Class 6, 7, 8, 9, 10

Assalamu Alaikum Dear Students. Today's Topic is Mass Media Composition. If you want to get Mass Media Composition Well in Your Mind Then You Must Read Carefully. Let's know Today's Topic Mass Media Composition.

Mass Media Composition
Mass Media Composition

Mass Media Composition

Present age is called the age of information. And mass media are the powerful and the most effective instruments of spreading or sharing information. With the advancement of digital technology, mass media have become a powerful and quick means of communication, of broadcasting news and views, of disseminating ideas and messages, and making information available, anywhere in the world. 

The means of communicating news and information is termed as mass media. Mass media is classified in two categories – print media and electronic media. Print media include newspaper, magazines, journals, and other printed materials, while electronic media include radio, television, satellite channels, internet, cinema etc.

Media is called the public forum or people's parliament. Media play the role of bridge between government and general people in times of different national need. Media do not simply provide people with information, news and ideas, but also raise various issues on socio-econo-political matters. They also form consciousness, and public opinions in different problems and issues. People express their opinions. 

Through media various formats of programmes like talk show, street show, documentary, live reporting, video articles, editorials on different local and global issues are broadcast and published. Media keep us updated about what is happening around the world. Media focus on various social evils, political or economic crises and guide people through them. Today, right to information is recognised as one of the fundamental rights of people, and media ensure this right.

In today's world of globalization, the impact and influence of mass media is more than ever, and all pervasive. Media affects and influence almost all aspects of our life. Mass media have a profound influence on people's thinking, sentiment, sensibilities and their mode of reactions. Thus, media can direct people to both constructive and destructive purposes. If the power of media is used positively, it can do good to society and a country. 

But if the power is mishandled or misused for any vested interest by any quarter, or by any propaganda party, then it can cause great harm, anarchy and confusion in society and in state. Media are so influential and powerful that people instantly believe what they hear or watch on media. That is why famous Canadian theorist and media critic Marshall Macluhan said that "Media is the message."

Mass media play an important role in today's world of communication and information. It is upto us to draw benefit or harm from media, to evaluate and judge the messages of media. We need to be careful about dealing with mass media. Considering the far-reaching influence, concerned authorities should use them for the greater benefit of mankind.

অনুবাদঃ বর্তমান যুগকে তথ্যের যুগ বলা হয়। আর গণমাধ্যম হচ্ছে তথ্য প্রচার বা আদান-প্রদানের শক্তিশালী এবং সবচেয়ে কার্যকর যন্ত্র। ডিজিটাল প্রযুক্তির অগ্রগতির সাথে, গণমাধ্যম যোগাযোগের একটি শক্তিশালী এবং দ্রুত মাধ্যম হয়ে উঠেছে, সংবাদ ও দৃষ্টিভঙ্গি সম্প্রচারের, ধারণা ও বার্তা প্রচারের এবং বিশ্বের যে কোনো স্থানে তথ্য উপলব্ধ করার জন্য।

সংবাদ ও তথ্য আদান-প্রদানের মাধ্যমকে গণমাধ্যম বলে। গণমাধ্যমকে দুটি শ্রেণীতে ভাগ করা হয়েছে- প্রিন্ট মিডিয়া এবং ইলেকট্রনিক মিডিয়া। প্রিন্ট মিডিয়ার মধ্যে রয়েছে সংবাদপত্র, ম্যাগাজিন, জার্নাল এবং অন্যান্য মুদ্রিত সামগ্রী, যেখানে ইলেকট্রনিক মিডিয়ার মধ্যে রয়েছে রেডিও, টেলিভিশন, স্যাটেলাইট চ্যানেল, ইন্টারনেট, সিনেমা ইত্যাদি।

মিডিয়াকে বলা হয় গণফোরাম বা জনগণের সংসদ। বিভিন্ন জাতীয় প্রয়োজনে গণমাধ্যম সরকার ও সাধারণ মানুষের মধ্যে সেতুবন্ধনের ভূমিকা পালন করে। মিডিয়া মানুষকে কেবল তথ্য, সংবাদ এবং ধারণা প্রদান করে না, বরং আর্থ-সামাজিক-রাজনৈতিক বিষয়ে বিভিন্ন বিষয় তুলে ধরে। তারা বিভিন্ন সমস্যা ও ইস্যুতে সচেতনতা এবং জনমত গঠন করে। মানুষ তাদের মতামত প্রকাশ করে।

মিডিয়ার মাধ্যমে বিভিন্ন ধরনের অনুষ্ঠান যেমন টক শো, স্ট্রিট শো, ডকুমেন্টারি, লাইভ রিপোর্টিং, ভিডিও নিবন্ধ, বিভিন্ন স্থানীয় ও বৈশ্বিক বিষয়ের সম্পাদকীয় সম্প্রচার ও প্রকাশ করা হয়। বিশ্বজুড়ে যা ঘটছে সে সম্পর্কে মিডিয়া আমাদের আপডেট রাখে। মিডিয়া বিভিন্ন সামাজিক মন্দ, রাজনৈতিক বা অর্থনৈতিক সংকটের উপর ফোকাস করে এবং তাদের মাধ্যমে মানুষকে পথ দেখায়। আজ, তথ্যের অধিকার মানুষের মৌলিক অধিকারগুলির একটি হিসাবে স্বীকৃত এবং মিডিয়া এই অধিকার নিশ্চিত করে।

আজকের বিশ্বায়নের বিশ্বে, গণমাধ্যমের প্রভাব ও প্রভাব আগের চেয়ে অনেক বেশি এবং সর্বত্র ব্যাপক। মিডিয়া আমাদের জীবনের প্রায় সব দিককে প্রভাবিত করে এবং প্রভাবিত করে। জনগণের চিন্তাভাবনা, অনুভূতি, সংবেদনশীলতা এবং তাদের প্রতিক্রিয়ার পদ্ধতিতে গণমাধ্যমের গভীর প্রভাব রয়েছে। সুতরাং, মিডিয়া মানুষকে গঠনমূলক এবং ধ্বংসাত্মক উভয় উদ্দেশ্যেই নির্দেশ দিতে পারে। গণমাধ্যমের শক্তিকে ইতিবাচকভাবে ব্যবহার করা হলে তা সমাজ ও একটি দেশের মঙ্গল করতে পারে।

কিন্তু ক্ষমতার অপব্যবহার বা কোনো স্বার্থে অপব্যবহার করা হলে কোনো মহল বা কোনো প্রোপাগান্ডা দলের দ্বারা তা সমাজে ও রাষ্ট্রে ব্যাপক ক্ষতি, নৈরাজ্য ও বিভ্রান্তির সৃষ্টি করতে পারে। মিডিয়া এতই প্রভাবশালী এবং শক্তিশালী যে লোকেরা মিডিয়াতে যা শুনে বা দেখে তা অবিলম্বে বিশ্বাস করে। তাই বিখ্যাত কানাডিয়ান তাত্ত্বিক এবং মিডিয়া সমালোচক মার্শাল ম্যাকলুহান বলেছিলেন যে "মিডিয়া হল বার্তা।"

আজকের বিশ্বে যোগাযোগ ও তথ্যের ক্ষেত্রে গণমাধ্যম গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা পালন করে। মিডিয়া থেকে লাভ বা ক্ষতি করা, মিডিয়ার বার্তাগুলির মূল্যায়ন এবং বিচার করা আমাদের উপর নির্ভর করে। গণমাধ্যমের ব্যাপারে আমাদের সতর্ক থাকতে হবে। সুদূরপ্রসারী প্রভাব বিবেচনা করে সংশ্লিষ্ট কর্তৃপক্ষের উচিত মানবজাতির বৃহত্তর কল্যাণে এগুলো ব্যবহার করা।

The End Of The Article: Mass Media Composition

We Have Learned So Far Mass Media Composition. If You Like Today's Mass Media Composition, You Can Share it With Your Facebook Friends. And Stay With Our RK Raihan Website To Get Daily New Posts Like This.

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url