A Day Labourer Paragraph For Class 6, 7, 8, 9, 10

Write a paragraph about 'A Day Labourer'

A Day Labourer Paragraph

A day labourer is an unskilled person who does some tedious job on danya Generally, a day labourer is a strong person because the types of job he does more strength than skill. A day labourer is generally engaged in agricultura construction work. He earns his livelihood by doing hard manual work. A day labourer usually lives in a slum with his family members and leads a very miserable life. He gets up early in the morning and goes out in search of work. He works from morning to evening following the direction of his employer. At the end of the day ne gets his wages and goes to market to buy some meals for his family members. He can not afford his family neither with education nor medical facilities. Though a day labourer is a person of low income he earns his livelihood honestly. During harvest his work is in a great demand. At that time he gets a good wage of his work. But when there is less or no work he has to starve with his family. The service of a day labourer is of great importance but he gets neither the salary nor due honour. We should have fellow feelings for them. 

একজন দিনমজুর

অনুবাদ: একজন দিনমজুর একজন অদক্ষ ব্যক্তি যে কি-না দৈনিক ভিত্তিতে পরিশ্রম সাধ্য কাজ করে। সাধারণত একজন দিনমজুর শক্তিশালী ব্যক্তি কারণ সে যে ধরনের কাজ করে থাকে তাতে দক্ষতার চাইতে শক্তিরই প্রয়ােজন হয় বেশি। একজন দিনমজুর সাধারণত কোনাে কৃষিকর্ম বা নির্মাণকর্মে নিযুক্ত হয়। সে কঠোর কায়িক শ্রমের দ্বারা তার জীবিকা নির্বাহ করে। একজন দিনমজুর সাধারণত তার পরিবারের সদস্যদের নিয়ে কোনাে বস্তিতে বাস করে এবং অত্যন্ত দুর্দশাপূর্ণ জীবন যাপন করে। সে খুব সকালে উঠে এবং কাজের সন্ধানে বেরিয়ে যায়। সে তার নিয়ােগকর্তার আদেশমত সকাল থেকে সন্ধ্যা পর্যন্ত কাজ করে। দিনের শেষে সে তার পারিশ্রমিক পায় এবং তার পরিবারের সদস্যদের জন্য কিছু খাদ্য কিনতে বাজারে যায়। একজন দিনমজর তার পরিবারের জন্য না শিক্ষা না চিকিৎসার ব্যয় নির্বাহ করতে পারে। একজন দিনমজর যদিও। নিম্ন আয়ের মানুষ, সে সৎভাবে তার আয় উপার্জন করে থাকে। ফসল মাড়াইয়ের সময় তার কাজের চাহিদা ব্যাপক হয়ে। উঠে। সেই সময় সে তার কাজের ভাল পারিশ্রমিক পায়। কিন্তু যখন কাজকর্ম কম থাকে কিংবা আদৌ কাজ থাকে না তখন তাকে পরিবারসহ উপােস থাকতে হয়। দিনমজুরের কাজ অতীব গুরুত্বপূর্ণ কিন্তু সে যথাযথ মজুরিও মর্যাদা পায় না। তাদের জন্য আমাদের সহানুভূতি থাকা দরকার।

Write a paragraph about The Life of a Day Labourer. Your paragraph should include the answers to the following questions. 

(a) Who is a day labourer? 
(b) What do you know about his physique?
(c) Where does he live? 
(d) What sort/kind of life does he lead? 
(e) What work does he usually do? 
(1) What happens when he earns more? 
(g) What happened when he fan not earn? 
(h) What happens to him when he does not have any work?

A Day Labourer Paragraph

A day labourer is such an unskilled person as earns his livelihood by doing heavy and odd type of manual labour. A day labourer generally possesses a strong and stout health. Because the types of job he does need more strength than skill. He usually lives in a slum with his family members and leads a very miserable life, his family members live from hand to mouth. A day laborer can hardly manage a squire meal for his children let alone think of their education and medical facilities. Though he works form morning to evening he can not meet the both end of his demand. A day laborer is generally engaged in agricultural or construction work. He gets up early in the morning and works till evening following the direction of his employer. After doing his monotonous and tedious job he gets his wages in the evening. Then he goes to market to buy some meals for his family members. A day laborer is a person of low income but whenever he manages to earn a little bit more his joys know no bounds. During harvest his work is in great demand and he can eat a squire meal with his family members. But when there is less or no work he has to starve. A day laborer works for others without any rest. Though his service is of great value to us, he does not get due honor. His job is sometimes held in contempt by other people. We should have fellow felling for them and ensure them a decent and solvent life.

অনুবাদ: একজন দিনমজুর এমন একজন অদক্ষ ব্যক্তি যে ভারী এবং অদ্ভুত ধরণের কায়িক শ্রম করে তার জীবিকা নির্বাহ করে। একজন দিনমজুর সাধারণত শক্তিশালী এবং শক্ত স্বাস্থ্যের অধিকারী হয়। কারণ কাজের ধরনগুলিতে তিনি দক্ষতার চেয়ে বেশি শক্তি প্রয়োজন। তিনি সাধারণত তার পরিবারের সদস্যদের সাথে একটি বস্তিতে থাকেন এবং একটি অত্যন্ত দুর্বিষহ জীবনযাপন করেন, তার পরিবারের সদস্যরা হাতের মুঠোয় থাকে। একজন দিনমজুর তার সন্তানদের জন্য তাদের শিক্ষা ও চিকিৎসা সুবিধার কথা চিন্তা করলেই তাদের জন্য একটি স্কয়ার খাবারের ব্যবস্থা করতে পারে না। সকাল থেকে সন্ধ্যা পর্যন্ত কাজ করলেও তার চাহিদা দুই প্রান্তেই মেটাতে পারেন না। একজন দিনমজুর সাধারণত কৃষি বা নির্মাণ কাজে নিয়োজিত থাকে। তিনি খুব সকালে উঠে তার নিয়োগকর্তার নির্দেশ অনুসরণ করে সন্ধ্যা পর্যন্ত কাজ করেন। তার একঘেয়ে এবং ক্লান্তিকর কাজ করার পরে সে সন্ধ্যায় তার মজুরি পায়। তারপর সে তার পরিবারের সদস্যদের জন্য কিছু খাবার কিনতে বাজারে যায়। একজন দিনমজুর স্বল্প আয়ের ব্যক্তি কিন্তু যখনই সে একটু বেশি উপার্জন করতে পারে তার আনন্দের সীমা থাকে না। ফসল কাটার সময় তার কাজের প্রচুর চাহিদা থাকে এবং তিনি তার পরিবারের সদস্যদের সাথে একটি স্কয়ার খাবার খেতে পারেন। কিন্তু কাজ কম বা না হলে তাকে অনাহারে থাকতে হয়। একজন দিনমজুর বিনা বিশ্রামে অন্যের জন্য কাজ করে। যদিও তাঁর সেবা আমাদের কাছে অনেক মূল্যবান, তবুও তিনি যথাযথ সম্মান পান না। তার কাজ কখনও কখনও অন্য লোকেদের দ্বারা অবমাননা করা হয়। তাদের জন্য আমাদের সহকর্মী হওয়া উচিত এবং তাদের একটি শালীন এবং সলভ জীবন নিশ্চিত করা উচিত।
A Day Labourer Paragraph For Class 6, 7, 8, 9, 10
A Day Labourer Paragraph For Class 6, 7, 8, 9, 10

Write a paragraph on "A day labourer" on the basis of the answer to the following questions in about 200 words. 

  • Who is a day labourer? 
  • What are his daily activities? 
  • What are his pleasures and pains?

A Day Labourer Paragraph

A day labourer is he who does heavy manual labour in various fields. He is quite known to all. He is to be healthly, strong and stout. He lives with his family in a slum, He gets up early in the morning and goes out in search of work. He works hard from dawn to dusk for his employer and gets his! wages at evening. Then he goes to market, buys his daily necessaries and returns to his slum. He is always dependent on his employer. When he gets more work, he earns more and then he and the members of his family eat to their heart's content. Sometimes he and his family go without food if he can not manage work. However he is in great demand in harvesting season. The life of a day labourer is full of sorrows and sufferings. He can hardly enjoy peace and happiness. In all weathers-good and bad he works hard all day long and earns his livelihood by the sweat of his brow. He does not know what is rest. Though the service of a day labourer is of great importance, he is very much neglected. He is ill paid and can hardly make both ends. He is not held in due respect. So we should have soft feeling for him so that he can lead a decent life with dignity. 

Word Meaning : day labourer (n) - দিনমজুর; manual labour - কায়িক পরিশ্রম; various fields - বিভিন্ন ক্ষেত্রে; quite known - সম্পূর্ণ পরিচিত; healthy (adj.) - স্বাস্থ্যকর; slum (n) - বস্তি; in search of (ph.) - সন্ধানে; dawn to dusk (ph.) - 7019 Ceca Test; employer (n) - FACTCPót; wages (n) - at; daily necessaries - দৈনন্দিন প্রয়ােজনীয়; dependent (adj.) - নির্ভরশীল; heart's content (ph.) - তৃপ্তি সহকারে; however - সে যাই হােক; demand – চাহিদা; harvesting (adj.) - ফসল কাটা; sorrows and sufferings - দুঃখ ও দুর্দশা; hardly (adv.)কদাচিৎ; peace and happiness -শান্তি ও সুখ; all weathers- সব ধরনের আবহাওয়া; all day long (ph.) - সারা দিন ধরে; livelihood (n) - জীবিকা; sweat of his brow - মাথার ঘাম পায়ে ফেলে; make both ends (ph.) - কোনভাবে জীবন কাটানাে; held in due respect- যথাযথ মর্যাদা দেয়া; dignity (n) - মর্যাদা।

অনুবাদ: একজন দিনমজুর হলেন তিনি যিনি বিভিন্ন ক্ষেত্রে ভারী কায়িক শ্রম করেন। তিনি সবার কাছে বেশ পরিচিত। তাকে স্বাস্থ্যকর, শক্তিশালী এবং শক্ত হতে হবে। সে তার পরিবারের সাথে একটি বস্তিতে থাকে, সে খুব ভোরে উঠে কাজের সন্ধানে বের হয়। তিনি তার নিয়োগকর্তার জন্য ভোর থেকে সন্ধ্যা পর্যন্ত কঠোর পরিশ্রম করেন এবং তার পান! সন্ধ্যায় মজুরি। তারপর সে বাজারে যায়, তার নিত্যপ্রয়োজনীয় জিনিসপত্র কিনে তার বস্তিতে ফিরে আসে। তিনি সর্বদা তার নিয়োগকর্তার উপর নির্ভরশীল। যখন তিনি আরও কাজ পান, তিনি আরও উপার্জন করেন এবং তারপরে তিনি এবং তার পরিবারের সদস্যরা তাদের হৃদয়ের তৃপ্তি পান। কখনও কখনও কাজ সামলাতে না পারলে তিনি ও তার পরিবার না খেয়ে চলে যান। তবে ফসল তোলার মৌসুমে তার ব্যাপক চাহিদা রয়েছে। দিনমজুরের জীবন দুঃখ-কষ্টে ভরা। তিনি খুব কমই শান্তি এবং সুখ উপভোগ করতে পারেন। ভালো-মন্দ সব আবহাওয়াতেই সে সারাদিন কঠোর পরিশ্রম করে এবং কপালের ঘাম দিয়ে জীবিকা নির্বাহ করে। বিশ্রাম কাকে বলে সে জানে না। একজন দিনমজুরের সেবার গুরুত্ব থাকলেও সে অনেকটাই অবহেলিত। তিনি অসুস্থ এবং খুব কমই উভয় প্রান্ত করতে পারেন. তাকে যথাযথ সম্মান দেওয়া হয় না। তাই তার প্রতি আমাদের নরম অনুভূতি থাকা উচিত যাতে তিনি সম্মানের সাথে একটি শালীন জীবনযাপন করতে পারেন। 
Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url