business loans, commercial loan, auto insurance quotes, motorcycle lawyer

Global Warming Paragraph For Class 6, 7, 8, 9, 10 SSC, HSC

Global Warming Paragraph 200 Words

  • What is global warming? 
  • How does it affect our environment? 
  • What disaster may happen? 
  • What is the main culprit of global warming?
  • How can we prevent it?

In recent years, there have been many alarming reports that the world's climate is undergoing a significant change. All these reports provide strong evidence that world temperatures are increasing day by day. This increase is known as global warming caused by increased amounts of carbon dioxide around the earth. Most climatologists believe that the 'greenhouse effect is the most likely cause of this global warming. Climatologists predict that by midway through the next century temperatures may have risen by as much as 4°C. This could catastrophically reduce mankind's ability to grow food, destroy or severly damage wildlife and wilderness, raise sea levels and thereby flood coastal areas and farmland. The alarming news about Bangladesh is that as a result of the rise! of the sea level the lower southern part of the country may one day go under water. The main culprits for global warming are carbon dioxide gas, produced by the burning of fossil fuels and forests and pollutants such as methane and chlorofluorocarbons. We can prevent global warming by being careful and raising public awareness.

বৈশ্বিক উষ্ণতা

অনুবাদ: সাম্প্রতিক বছরগুলিতে, অনেক উদ্বেগজনক রিপোর্ট এসেছে যে বিশ্বের জলবায়ু একটি উল্লেখযোগ্য পরিবর্তনের মধ্য দিয়ে যাচ্ছে। এই সব রিপোর্টই জোরালো প্রমাণ দেয় যে পৃথিবীর তাপমাত্রা দিন দিন বাড়ছে। এই বৃদ্ধি পৃথিবীর চারপাশে কার্বন ডাই অক্সাইডের বর্ধিত পরিমাণের কারণে সৃষ্ট গ্লোবাল ওয়ার্মিং হিসাবে পরিচিত। বেশিরভাগ জলবায়ু বিশেষজ্ঞরা বিশ্বাস করেন যে 'গ্রিনহাউস প্রভাব এই বিশ্ব উষ্ণায়নের সবচেয়ে সম্ভাব্য কারণ। জলবায়ু বিশেষজ্ঞরা ভবিষ্যদ্বাণী করেছেন যে পরবর্তী শতাব্দীর মাঝামাঝি সময়ে তাপমাত্রা 4 ডিগ্রি সেলসিয়াস পর্যন্ত বৃদ্ধি পেতে পারে। এটি বিপর্যয়মূলকভাবে মানবজাতির খাদ্য বৃদ্ধির ক্ষমতা হ্রাস করতে পারে, বন্যপ্রাণী এবং মরুভূমিকে ধ্বংস বা মারাত্মকভাবে ক্ষতি করতে পারে, সমুদ্রপৃষ্ঠের উচ্চতা বাড়াতে পারে এবং এর ফলে উপকূলীয় অঞ্চল এবং কৃষিজমি বন্যা হতে পারে। বাংলাদেশ নিয়ে উদ্বেগজনক খবর যে উত্থানের ফলে! সমুদ্রপৃষ্ঠে দেশের দক্ষিণাঞ্চলের নিম্নাংশ একদিন পানির নিচে চলে যেতে পারে। বৈশ্বিক উষ্ণায়নের প্রধান অপরাধী হল কার্বন ডাই অক্সাইড গ্যাস, জীবাশ্ম জ্বালানি এবং বন এবং মিথেন এবং ক্লোরোফ্লুরোকার্বনের মতো দূষক পোড়ানোর ফলে উৎপন্ন হয়। সতর্কতা অবলম্বন এবং জনসচেতনতা বৃদ্ধির মাধ্যমে আমরা বৈশ্বিক উষ্ণতা রোধ করতে পারি।

Global Warming Paragraph 300 Words

The upward push in atmospheric temperature is known as the greenhouse effect. Greenhouse effect is a chief problem for the people dwelling in south Asia. Within the western bloodless nations greens are grown in glasses in order that bloodless air can't damage them. To maintain the environment heat structures are kept in the glass rotated location. Our surroundings is guarded via the ozone layer which resists the doorway of ultra violet rays from the sun. But deforestation internationally and the growing number of engine cars are growing the quantity of Carbon dioxide gasoline inside the environment. The warmth of the solar is without delay getting into the environment of the earth. So the ecosystem of the earth is turning into hotter day by day. So the ice inside the Polar areas is likewise melting and if the method for the long term the layer of water in the oceans will upward thrust and thereby flood coastal areas and farmlands will move underneath water. The alarming news approximately Bangladesh is that for the upward push of the upward push of the sea degree, the decrease southern a part of the country may additionally at some point go beneath water. Climatologists predict that mid- way thru, the subsequent bangladesh, temperatures may have risen via as plenty as 4 °C. This can catastrophically reduce mankind’s capacity to develop food, damage or seriously damage flora and fauna and wasteland. So planned slicing down of forests must be stopped. Tree plantation programme must be made extra famous. Resources of emitting carbon dioxide and carbon monoxide need to be controlled.

বৈশ্বিক উষ্ণতা

অনুবাদ: বায়ুমণ্ডলীয় তাপমাত্রায় ঊর্ধ্বমুখী ধাক্কা গ্রীনহাউস প্রভাব নামে পরিচিত। দক্ষিণ এশিয়ায় বসবাসকারী মানুষের জন্য গ্রীনহাউস প্রভাব একটি প্রধান সমস্যা। পশ্চিমের রক্তহীন দেশগুলির মধ্যে সবুজ শাকগুলি চশমায় জন্মানো হয় যাতে রক্তহীন বাতাস তাদের ক্ষতি করতে না পারে। পরিবেশ বজায় রাখার জন্য তাপ কাঠামোগুলি গ্লাস ঘোরানো অবস্থানে রাখা হয়। আমাদের চারপাশ ওজোন স্তরের মাধ্যমে সুরক্ষিত থাকে যা সূর্য থেকে অতি বেগুনি রশ্মির প্রবেশদ্বারকে প্রতিরোধ করে। কিন্তু আন্তর্জাতিকভাবে বন উজাড় করা এবং ইঞ্জিন গাড়ির ক্রমবর্ধমান সংখ্যা পরিবেশের অভ্যন্তরে কার্বন ডাই অক্সাইড গ্যাসোলিনের পরিমাণ বৃদ্ধি করছে। সূর্যের উষ্ণতা দেরি না করে পৃথিবীর পরিবেশে প্রবেশ করছে। তাই পৃথিবীর বাস্তুতন্ত্র দিন দিন উত্তপ্ত হয়ে উঠছে। তাই মেরু অঞ্চলের অভ্যন্তরের বরফও একইভাবে গলে যাচ্ছে এবং দীর্ঘমেয়াদে এই পদ্ধতিটি চললে মহাসাগরের জলের স্তর ঊর্ধ্বমুখী হবে এবং এর ফলে উপকূলীয় অঞ্চল এবং কৃষি জমিগুলি জলের নীচে চলে যাবে। বাংলাদেশের জন্য আশংকাজনক খবর হলো, সমুদ্রের ঊর্ধ্বমুখী ধাক্কার কারণে দেশের দক্ষিণাঞ্চলের একটি অংশ হ্রাস পাওয়ার পাশাপাশি কোনো না কোনো সময় পানির নিচে চলে যেতে পারে। জলবায়ু বিশেষজ্ঞরা ভবিষ্যদ্বাণী করেছেন যে মাঝামাঝি সময়ে, পরবর্তী বাংলাদেশে, তাপমাত্রা 4 ডিগ্রি সেলসিয়াস পর্যন্ত বেড়ে যেতে পারে। এটি বিপর্যয়মূলকভাবে মানবজাতির খাদ্য বিকাশের ক্ষমতা হ্রাস করতে পারে, ক্ষতি করতে পারে বা মারাত্মকভাবে উদ্ভিদ এবং প্রাণীজগত এবং বর্জ্য ভূমির ক্ষতি করতে পারে। তাই পরিকল্পিতভাবে বন কেটে ফেলা বন্ধ করতে হবে। বৃক্ষরোপণ কর্মসূচিকে আরও বিখ্যাত করতে হবে। কার্বন ডাই অক্সাইড এবং কার্বন মনোক্সাইড নির্গমনের সম্পদ নিয়ন্ত্রণ করা প্রয়োজন।

Global Warming Paragraph For Class 6

Global Warming refers back to the warming of the earth, that is, an increase inside the surface temperature of the earth. This temperature increase is as a result of some of human sports like industrial emissions and fossil gas burning. These activities generate gases which motive the greenhouse impact and consequently global warming. Global warming raises the common surface temperature of the earth, causing many undesirable results. A number of the most extensive results of global warming are weather adjustments, famine, droughts, species depletion, and so on. The temperature of the earth is progressively rising each yr at a regular price. Worldwide warming is the most immediate risk to the earth and the existence that it supports.

বৈশ্বিক উষ্ণতা

অনুবাদ: গ্লোবাল ওয়ার্মিং বলতে পৃথিবীর উষ্ণতাকে বোঝায়, অর্থাৎ পৃথিবীর পৃষ্ঠের তাপমাত্রার অভ্যন্তরে বৃদ্ধি পাওয়া। এই তাপমাত্রা বৃদ্ধি শিল্প নির্গমন এবং জীবাশ্ম গ্যাস পোড়ানোর মত কিছু মানব ক্রীড়ার ফলে। এই ক্রিয়াকলাপগুলি গ্যাস উৎপন্ন করে যা গ্রিনহাউসের প্রভাব এবং ফলস্বরূপ বৈশ্বিক উষ্ণতা বৃদ্ধি করে। গ্লোবাল ওয়ার্মিং পৃথিবীর সাধারণ পৃষ্ঠের তাপমাত্রা বাড়ায়, যার ফলে অনেক অনাকাঙ্ক্ষিত ফলাফল ঘটে। বৈশ্বিক উষ্ণায়নের সবচেয়ে বিস্তৃত ফলাফলের একটি সংখ্যা হল আবহাওয়ার সামঞ্জস্য, দুর্ভিক্ষ, খরা, প্রজাতির অবক্ষয় ইত্যাদি। পৃথিবীর তাপমাত্রা ক্রমান্বয়ে প্রতি বছর নিয়মিত দামে বাড়ছে। বিশ্বব্যাপী উষ্ণায়ন হল পৃথিবীর সবচেয়ে তাৎক্ষণিক ঝুঁকি এবং এটি যে অস্তিত্বকে সমর্থন করে।

Global Warming Paragraph For Class 7

Every 12 months the average floor temperature of the earth gets extra than the previous year. Every 12 months it gets warmer than the previous yr. Given that 1880 the average floor temperature of earth has increased by about 0.Eight°Celsius. The price of warming has been round zero.15°-0.2°Celsius in step with decade. This is a worldwide exchange in the earth’s temperature and should no longer be confused with neighborhood changes that we enjoy each day, during day and night time, summer season and iciness, and so on. The global average temperature of the earth specially relies upon on the quantity of heat it receives from the sun and what it radiates lower back into the ecosystem. The warmth radiated lower back through the earth relies upon at the chemical composition of the surroundings.

বৈশ্বিক উষ্ণতা

অনুবাদ: প্রতি 12 মাসে পৃথিবীর গড় তল তাপমাত্রা আগের বছরের তুলনায় অতিরিক্ত হয়। প্রতি 12 মাসে এটি আগের বছরের তুলনায় উষ্ণ হয়। প্রদত্ত যে 1880 পৃথিবীর গড় তল তাপমাত্রা প্রায় 0.8° সেলসিয়াস বৃদ্ধি পেয়েছে। উষ্ণায়নের দাম দশকের সাথে ধাপে শূন্য.১৫°-০.২° সেলসিয়াস হয়েছে। এটি পৃথিবীর তাপমাত্রার একটি বিশ্বব্যাপী বিনিময় এবং প্রতিবেশী পরিবর্তনগুলির সাথে আর বিভ্রান্ত হওয়া উচিত নয় যা আমরা প্রতিদিন উপভোগ করি, দিন এবং রাতের সময়, গ্রীষ্মের ঋতু এবং বরফ ইত্যাদি। পৃথিবীর বৈশ্বিক গড় তাপমাত্রা বিশেষভাবে সূর্য থেকে প্রাপ্ত তাপের পরিমাণের উপর নির্ভর করে এবং এটি বাস্তুতন্ত্রের নীচের দিকে কী বিকিরণ করে। পৃথিবীর নিচের দিকে বিকিরণ করা উষ্ণতা আশেপাশের রাসায়নিক গঠনের উপর নির্ভর করে।

Global Warming Paragraph For Class 8

Global warming is a phenomenon when the common floor temperature of the earth rises beyond the right restriction. The phenomenon behind international warming is the greenhouse impact. The greenhouse impact happens while the greenhouse gases in the surroundings prevent the break out of heat radiated from the surface of the earth. This, in turn, traps the warmth into the ecosystem and will increase the temperature inflicting global warming. Worldwide warming has many extreme results on the environment. While humans burn fossil fuel; gases like Carbon dioxide (CO2), methane (CH4) and Ozone (O3) are emitted into the surroundings. These gases form a blanket of sorts over the earth, preventing the heat from dissipating into the ecosystem. That is known as the greenhouse impact. The greenhouse effect, in turn, will increase the earth’s temperature and this boom in temperature is called as global warming.  International warming causes the floor temperature of oceans to upward thrust and different severe climatic conditions.

বৈশ্বিক উষ্ণতা

অনুবাদ: গ্লোবাল ওয়ার্মিং একটি ঘটনা যখন পৃথিবীর সাধারণ তল তাপমাত্রা সঠিক সীমাবদ্ধতার বাইরে বেড়ে যায়। আন্তর্জাতিক উষ্ণায়নের পেছনের ঘটনাটি হল গ্রিনহাউস প্রভাব। গ্রিনহাউস প্রভাবটি ঘটে যখন আশেপাশের গ্রিনহাউস গ্যাসগুলি পৃথিবীর পৃষ্ঠ থেকে বিকিরণ করা তাপের বিরতি রোধ করে। এর ফলে, উষ্ণতা বাস্তুতন্ত্রের মধ্যে আটকে যায় এবং তাপমাত্রা বৃদ্ধি করে যা বিশ্ব উষ্ণায়নকে প্রভাবিত করে। বিশ্বব্যাপী উষ্ণায়নের পরিবেশের উপর অনেক চরম ফলাফল রয়েছে। মানুষ যখন জীবাশ্ম জ্বালানি পোড়ায়; কার্বন ডাই অক্সাইড (CO2), মিথেন (CH4) এবং ওজোন (O3) এর মতো গ্যাসগুলি চারপাশে নির্গত হয়। এই গ্যাসগুলি পৃথিবীর উপর এক ধরণের কম্বল তৈরি করে, তাপকে বাস্তুতন্ত্রের মধ্যে ছড়িয়ে যেতে বাধা দেয়। যা গ্রীনহাউস প্রভাব নামে পরিচিত। গ্রিনহাউস প্রভাবের ফলে পৃথিবীর তাপমাত্রা বাড়বে এবং তাপমাত্রার এই বৃদ্ধিকে বলা হয় গ্লোবাল ওয়ার্মিং। আন্তর্জাতিক উষ্ণায়নের কারণে সমুদ্রের তল তাপমাত্রা ঊর্ধ্বমুখী হয়ে যায় এবং বিভিন্ন গুরুতর জলবায়ু পরিস্থিতি।

Global Warming Paragraph For Class 9

Global warming is the system of a slow but consistent increase within the earth’s floor temperature. This temperature growth is caused due to the greenhouse effect. The greenhouse impact is brought on due to emission of gases like carbon dioxide and ozone, and many others. Worldwide warming has made some severe climatic modifications in the world. Nonetheless, there's a consistent upward push within the earth’s common surface temperature recorded every 12 months. If the temperature continues to upward thrust like this then inside more than one a long time, the earth turns into too hot to sustain lifestyles. Additionally, there will be full-size famine, droughts, floods, and other herbal screw ups. Even a unmarried degree rise in temperature is sufficient to spell catastrophe for the earth and its population. The factors chargeable for global warming are guy-made. Burning of fossil fuel in vehicles and for different purposes releases gases like carbon dioxide (CO2), that is a greenhouse gasoline. Deforestation and emissions from factories also cause a greenhouse effect and international warming. There are also some natural causes of worldwide warming like volcanoes, water vapor, and woodland fire. Volcano eruption incorporates a big amount of ash and dense smoke which affects the temperature.  Wooded area fires emit smoke rich in carbon, thereby causing a greenhouse impact.

বৈশ্বিক উষ্ণতা

অনুবাদ: গ্লোবাল ওয়ার্মিং হল পৃথিবীর মেঝের তাপমাত্রার মধ্যে একটি ধীর কিন্তু ধারাবাহিক বৃদ্ধির ব্যবস্থা। গ্রিনহাউস প্রভাবের কারণে এই তাপমাত্রা বৃদ্ধি ঘটে। কার্বন ডাই অক্সাইড এবং ওজোন এবং আরও অনেকগুলি গ্যাসের নির্গমনের কারণে গ্রিনহাউসের প্রভাব পড়ে। বিশ্বব্যাপী উষ্ণায়ন বিশ্বে কিছু গুরুতর জলবায়ু পরিবর্তন করেছে। তা সত্ত্বেও, প্রতি 12 মাসে রেকর্ড করা পৃথিবীর সাধারণ পৃষ্ঠের তাপমাত্রার মধ্যে একটি ধারাবাহিক ঊর্ধ্বমুখী ধাক্কা রয়েছে। যদি তাপমাত্রা এইভাবে ঊর্ধ্বমুখী হতে থাকে তবে দীর্ঘ সময়ের মধ্যে একটিরও বেশি সময় ধরে, পৃথিবী জীবনধারা বজায় রাখার জন্য খুব গরম হয়ে যায়। উপরন্তু, পূর্ণ আকারের দুর্ভিক্ষ, খরা, বন্যা এবং অন্যান্য ভেষজ স্ক্রু আপ থাকবে। এমনকি অবিবাহিত তাপমাত্রার একটি ডিগ্রী বৃদ্ধি পৃথিবী এবং এর জনসংখ্যার জন্য বিপর্যয় বানান করার জন্য যথেষ্ট। গ্লোবাল ওয়ার্মিং এর জন্য দায়ী ফ্যাক্টরগুলো মানুষ দ্বারা তৈরি। যানবাহনে এবং বিভিন্ন উদ্দেশ্যে জীবাশ্ম জ্বালানী পোড়ানোর ফলে কার্বন ডাই অক্সাইড (CO2) এর মতো গ্যাস নির্গত হয়, এটি একটি গ্রিনহাউস পেট্রল। বন উজাড় এবং কারখানা থেকে নির্গমনও গ্রিনহাউস প্রভাব এবং আন্তর্জাতিক উষ্ণতা সৃষ্টি করে। আগ্নেয়গিরি, জলীয় বাষ্প এবং বনভূমির আগুনের মতো বিশ্বব্যাপী উষ্ণায়নের কিছু প্রাকৃতিক কারণও রয়েছে। আগ্নেয়গিরির অগ্ন্যুৎপাতের ফলে প্রচুর পরিমাণে ছাই এবং ঘন ধোঁয়া থাকে যা তাপমাত্রাকে প্রভাবিত করে। কাঠের এলাকায় আগুন কার্বন সমৃদ্ধ ধোঁয়া নির্গত করে, যার ফলে গ্রিনহাউসের প্রভাব পড়ে।

Global Warming Paragraph For Class 6, 7, 8, 9, 10 SSC, HSC
Global Warming Paragraph For Class 6, 7, 8, 9, 10 SSC, HSC

Global Warming Paragraph For Class 10

Global warming way a upward thrust in surface temperature of the earth. This rise in temperature is in particular precipitated due to the greenhouse effect. It's far an impact where the warmth is trapped into the earth’s surface. Gases like carbon dioxide (CO2) and Ozone (O3) save you the heat from escaping and therefore referred to as greenhouse gases. Sports like fossil gas burning and production produce greenhouse gases as byproducts. Whilst the concentration of those gases will increase inside the atmosphere, they cause increasingly more greenhouse impact. Therefore, the temperature of the earth rises continuously. This continuous upward push in temperature is called worldwide warming and is chargeable for many sizable modifications in climate and biodiversity. The outcomes of worldwide warming had been very clean in some locations on the globe. There were incidents of extreme drought due to worldwide warming. Regions, in which rainfalls was masses, are experiencing lesser rainfall. There was a shift inside the monsoon pattern over the globe. Global warming also causes the melting of glaciers and an growth inside the ocean level, resulting in floods. Worldwide warming additionally affects the species broadly. Some land species are very sensitive to temperature and climatic modifications and may’t live to tell the tale extreme conditions. As an instance, Koalas are susceptible to starvation because of weather changes. Several species of fishes and tortoises are touchy to temperature adjustments in the ocean and die. Coral reefs also are extremely touchy to adjustments in temperature and their numbers are declining. International warming is a critical trouble and must be dealt with with complete attempt and seriousness.

বৈশ্বিক উষ্ণতা

অনুবাদ: বৈশ্বিক উষ্ণায়নের পথ পৃথিবীর পৃষ্ঠের তাপমাত্রায় ঊর্ধ্বমুখী চাপ। গ্রিনহাউস প্রভাবের কারণে তাপমাত্রার এই বৃদ্ধি বিশেষভাবে উদ্বেগজনক। এটি একটি প্রভাব যেখানে উষ্ণতা পৃথিবীর পৃষ্ঠে আটকে আছে। কার্বন ডাই অক্সাইড (CO2) এবং ওজোন (O3) এর মতো গ্যাসগুলি আপনাকে তাপ থেকে রক্ষা করে এবং তাই গ্রিনহাউস গ্যাস হিসাবে উল্লেখ করা হয়। জীবাশ্ম গ্যাস পোড়ানোর মতো খেলাধুলা এবং উৎপাদন উপজাত হিসেবে গ্রিনহাউস গ্যাস উৎপন্ন করে। যদিও বায়ুমণ্ডলের অভ্যন্তরে এই গ্যাসগুলির ঘনত্ব বাড়বে, তারা ক্রমবর্ধমান গ্রিনহাউস প্রভাব সৃষ্টি করে। তাই পৃথিবীর তাপমাত্রা ক্রমাগত বৃদ্ধি পাচ্ছে। তাপমাত্রার এই ক্রমাগত ঊর্ধ্বমুখী ধাক্কাকে বিশ্বব্যাপী উষ্ণায়ন বলা হয় এবং এটি জলবায়ু ও জীববৈচিত্র্যের অনেক বড় পরিবর্তনের জন্য চার্জযোগ্য। বিশ্বব্যাপী উষ্ণায়নের ফলাফল পৃথিবীর কিছু স্থানে খুব পরিষ্কার ছিল। বিশ্বব্যাপী উষ্ণায়নের কারণে চরম খরার ঘটনা ঘটেছে। যেসব অঞ্চলে বৃষ্টিপাতের পরিমাণ বেশি ছিল, সেসব অঞ্চলে কম বৃষ্টিপাত হচ্ছে। বিশ্বজুড়ে বর্ষার প্যাটার্নের ভিতরে একটি পরিবর্তন ছিল। গ্লোবাল ওয়ার্মিং হিমবাহ গলে যায় এবং সমুদ্রের স্তরের অভ্যন্তরে বৃদ্ধি পায়, যার ফলে বন্যা হয়। বিশ্বব্যাপী উষ্ণায়ন অতিরিক্তভাবে প্রজাতিকে ব্যাপকভাবে প্রভাবিত করে। কিছু ভূমি প্রজাতি তাপমাত্রা এবং জলবায়ু পরিবর্তনের জন্য খুব সংবেদনশীল এবং চরম অবস্থার গল্প বলার জন্য বেঁচে থাকতে পারে না। উদাহরণ হিসেবে, আবহাওয়ার পরিবর্তনের কারণে কোয়ালারা অনাহারে আক্রান্ত হয়। বিভিন্ন প্রজাতির মাছ এবং কচ্ছপ সমুদ্রের তাপমাত্রার সামঞ্জস্যের জন্য স্পর্শকাতর এবং মারা যায়। প্রবাল প্রাচীরগুলিও তাপমাত্রার সামঞ্জস্যের জন্য অত্যন্ত স্পর্শকাতর এবং তাদের সংখ্যা হ্রাস পাচ্ছে। আন্তর্জাতিক উষ্ণায়ন একটি গুরুতর সমস্যা এবং সম্পূর্ণ প্রচেষ্টা এবং গুরুত্ব সহকারে মোকাবেলা করা আবশ্যক।

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url