business loans, commercial loan, auto insurance quotes, motorcycle lawyer

Digital Bangladesh Paragraph For Class 6, 7, 8, 9, 10, HSC, 200 Words

Assalamu Alaikum Dear Students. Today's Topic is digital bangladesh paragraph for class 9. If you want to get digital bangladesh paragraph in 200 words Well in Your Mind Then You Must Read Carefully. Let's know Today's Topic digital bangladesh paragraph for hsc.

Digital Bangladesh Paragraph hsc 200 Words

  • What do you understand by the word "digital"? 
  • What are the problems that may stand in the way of making Bangladesh a "digital Bangladesh"? 
  • How can these problems be overcome? 

Digital Bangladesh is now the most pronounced phrase in our country. The word 'digital' is the adjective for 'digit' meaning number which describes information, music, an image, etc that is recorded or broadcast using computer technology. As computer technology works with 'O' and 'T', it is called so. 'O' means off or absence of electricity and I means 'on' or presence of electricity. It is not an easy task to transform Bangladesh into a digitalized country. A number of problems stand in the way. Ours is a poor country and most of the people are illiterate. In order to digitalize the country we have to develop the infrastructure. Corruption is the hardest nut to crack. Above all most people do not have clear idea of the term. In short digitalization means making all the utility services accessible to the mass people through computer or internet to ensure accountability and transparency.

ডিজিটাল বাংলাদেশ

অনুবাদ: ডিজিটাল বাংলাদেশ এখন আমাদের দেশে সবচেয়ে বেশি উচ্চারিত শব্দগুচ্ছ। 'ডিজিটাল' শব্দটি 'ডিজিট' এর বিশেষণ যার অর্থ সংখ্যা যা তথ্য, সঙ্গীত, একটি চিত্র ইত্যাদি বর্ণনা করে যা কম্পিউটার প্রযুক্তি ব্যবহার করে রেকর্ড করা বা সম্প্রচার করা হয়। যেহেতু কম্পিউটার প্রযুক্তি 'O' এবং 'T' দিয়ে কাজ করে তাই একে বলা হয়। 'ও' মানে বিদ্যুতের বন্ধ বা অনুপস্থিতি এবং আমি মানে 'চালু' বা বিদ্যুতের উপস্থিতি। বাংলাদেশকে ডিজিটালাইজড দেশে রূপান্তর করা সহজ কাজ নয়। পথে বাধা হয়ে দাঁড়ায় নানা সমস্যা। আমাদের একটি দরিদ্র দেশ এবং অধিকাংশ মানুষ নিরক্ষর। দেশকে ডিজিটাল করতে হলে অবকাঠামোগত উন্নয়ন করতে হবে। দুর্নীতি ফাটানো সবচেয়ে কঠিন বাদাম। সর্বোপরি বেশিরভাগ লোকের এই শব্দটি সম্পর্কে স্পষ্ট ধারণা নেই। সংক্ষেপে ডিজিটালাইজেশন মানে জবাবদিহিতা এবং স্বচ্ছতা নিশ্চিত করার জন্য কম্পিউটার বা ইন্টারনেটের মাধ্যমে জনগণের কাছে সমস্ত ইউটিলিটি পরিষেবা অ্যাক্সেসযোগ্য করে তোলা।

Digital Bangladesh Paragraph For Class 9

‘virtual Bangladesh’ method digitalizing Bangladesh by way of making sure an ICT based society in which statistics may be available on the line and in which all viable sports of the authorities and different non-government or semi-government corporations will be achieved using virtual era. Making a digital Bangladesh was an election manifesto (2008) of Awami League, one of the leading political events in Bangladesh. Inside the ninth national Parliamentary election, Awami League declared to increase Bangladesh into a digital country . By means of the following decade. Bangladesh is an unbiased us of a. She executed her freedom extra than 39 years in the past. However still she is pressured with many troubles like poverty, over population, unemployment, corruption, meals deficit, herbal calamities, energy disaster etc. Considering a majority of these, the prevailing authorities has aimed at creating a virtual Bangladesh to conquer these issues. The motto of digital Bangladesh is to establish technology primarily based digital governance, e-trade, e-agriculture, e-production, e-training, etc. Emphasizing the general improvement of the country and the kingdom. The blessings of virtual Bangladesh is many. If we are able to set up a virtual Bangladesh, corruption will considerably reduced. Besides, it will save people’s time and money and could make human beings more enterprising and as a result will lessen unemployment problem. It will connect humans with the complete global economically, politically, socially, academically and even culturally. It'll open doorways for the humans to improve their conditions. It'll additionally improve banking and economic activities. Money switch and transaction of enterprise can be made within seconds by means of clicking the mouse of a laptop. Agriculture, fitness, training, trade – these types of sectors will be particularly benefited via making Bangladesh a digital one.

ডিজিটাল বাংলাদেশ

অনুবাদ: 'ভার্চুয়াল বাংলাদেশ' পদ্ধতি একটি আইসিটি ভিত্তিক সমাজ নিশ্চিত করার মাধ্যমে বাংলাদেশকে ডিজিটালাইজ করে যেখানে পরিসংখ্যান লাইনে পাওয়া যেতে পারে এবং যেখানে কর্তৃপক্ষ এবং বিভিন্ন বেসরকারী বা আধা-সরকারি কর্পোরেশনের সমস্ত কার্যকর খেলা ভার্চুয়াল যুগ ব্যবহার করে অর্জন করা হবে। . ডিজিটাল বাংলাদেশ গড়ার বিষয়টি ছিল আওয়ামী লীগের একটি নির্বাচনী ইশতেহার (2008), যা বাংলাদেশের অন্যতম প্রধান রাজনৈতিক ঘটনা। নবম জাতীয় সংসদ নির্বাচনকে সামনে রেখে বাংলাদেশকে ডিজিটাল দেশে পরিণত করার ঘোষণা দিয়েছে আওয়ামী লীগ। পরবর্তী দশকের মাধ্যমে। বাংলাদেশ একটি নিরপেক্ষ আমাদের ক. তিনি অতীতে 39 বছরেরও বেশি সময় ধরে তার স্বাধীনতা কার্যকর করেছিলেন। তবুও দারিদ্র্য, জনসংখ্যার বেশি, বেকারত্ব, দুর্নীতি, খাবারের ঘাটতি, ভেষজ দুর্যোগ, জ্বালানি বিপর্যয় ইত্যাদির মতো অনেক সমস্যায় তিনি চাপের মধ্যে রয়েছেন। এর বেশিরভাগ বিবেচনা করে, বর্তমান কর্তৃপক্ষ এই সমস্যাগুলিকে জয় করার জন্য একটি ভার্চুয়াল বাংলাদেশ তৈরি করার লক্ষ্য নিয়েছে। ডিজিটাল বাংলাদেশের মূলমন্ত্র হল প্রযুক্তি ভিত্তিক ডিজিটাল গভর্ন্যান্স, ই-ট্রেড, ই-কৃষি, ই-উৎপাদন, ই-ট্রেনিং ইত্যাদি প্রতিষ্ঠা করা। দেশ ও রাজ্যের সাধারণ উন্নতির উপর জোর দেওয়া। ভার্চুয়াল বাংলাদেশের আশীর্বাদ অনেক। ভার্চুয়াল বাংলাদেশ গড়তে পারলে দুর্নীতি অনেকটাই কমে যাবে। এছাড়াও, এটি মানুষের সময় এবং অর্থ সাশ্রয় করবে এবং মানুষকে আরও উদ্যোগী করে তুলতে পারে এবং ফলস্বরূপ বেকার সমস্যা কমবে। এটি মানুষকে সম্পূর্ণ বিশ্বব্যাপী অর্থনৈতিক, রাজনৈতিক, সামাজিক, একাডেমিক এবং এমনকি সাংস্কৃতিকভাবে সংযুক্ত করবে। এটি মানুষের জন্য তাদের অবস্থার উন্নতির জন্য দরজা খুলে দেবে। এটি ব্যাংকিং ও অর্থনৈতিক কর্মকাণ্ডেরও উন্নতি ঘটাবে। একটি ল্যাপটপের মাউস ক্লিক করার মাধ্যমে সেকেন্ডের মধ্যে এন্টারপ্রাইজের মানি সুইচ এবং লেনদেন করা যেতে পারে। কৃষি, ফিটনেস, প্রশিক্ষণ, বাণিজ্য – এই ধরনের খাতগুলো বাংলাদেশকে ডিজিটাল করার মাধ্যমে বিশেষভাবে উপকৃত হবে।

Digital Bangladesh Paragraph For Class 6, 7, 8, 9, 10, HSC, 200 Words
Digital Bangladesh Paragraph For Class 6, 7, 8, 9, 10, HSC, 200 Words

Digital Bangladesh Paragraph For HSC

Digital Bangladesh is a brand new approach for the improvement of Bangladesh, that is based on further facts and verbal exchange technology. It pursuits at E-governance and service delivery through utilising information and conversation technology. In our country., suitable governance and brief carrier shipping are nonetheless a much cry. To deliver dynamization in governance and carrier shipping, it's far crucial to begin digitizing the carrier delivery organs just like the Land branch, PDB, WASA, Banking sectors, training branch and so forth. It's also necessary to establish connectivity inside all administrative units and bring greater residents to the facts toll road. In this manner, by using making sure mass human beings’s access to data, we can reap sustainable development. For instance, telemedicine can deliver patients at far off towards professional docs working at essential cities. In our agrarian economic system, ICT may be used to provide our farmers with the latest agricultural commodity charge information. E-Governance can narrow down the space between the citizens and the authorities through lowering time and eliminating the dangers of the people. In exquisite, we are able to say that digital Bangladesh can do away with poverty, starvation, sickness and corruption via technological development.

ডিজিটাল বাংলাদেশ

অনুবাদ: ডিজিটাল বাংলাদেশ বাংলাদেশের উন্নতির জন্য একটি একেবারে নতুন পদ্ধতি, যা আরও তথ্য এবং মৌখিক বিনিময় প্রযুক্তির উপর ভিত্তি করে। এটি তথ্য এবং কথোপকথন প্রযুক্তি ব্যবহারের মাধ্যমে ই-গভর্নেন্স এবং পরিষেবা সরবরাহের জন্য অনুসরণ করে। আমাদের দেশে, উপযুক্ত শাসন এবং সংক্ষিপ্ত বাহক শিপিং তথাপি অনেক কান্নাকাটি। গভর্নেন্স এবং ক্যারিয়ার শিপিং-এ গতিশীলতা প্রদানের জন্য, ল্যান্ড ব্রাঞ্চ, পিডিবি, ওয়াসা, ব্যাঙ্কিং সেক্টর, ট্রেনিং ব্রাঞ্চ ইত্যাদির মতো ক্যারিয়ার ডেলিভারি অঙ্গগুলিকে ডিজিটাইজ করা শুরু করা অত্যন্ত গুরুত্বপূর্ণ। সমস্ত প্রশাসনিক ইউনিটের অভ্যন্তরে সংযোগ স্থাপন করা এবং বৃহত্তর বাসিন্দাদের ফ্যাক্ট টোল রোডে নিয়ে আসাও প্রয়োজনীয়। এই পদ্ধতিতে, গণমানুষের ডেটাতে অ্যাক্সেস নিশ্চিত করার মাধ্যমে, আমরা টেকসই উন্নয়ন করতে পারি। উদাহরণস্বরূপ, টেলিমেডিসিন অত্যাবশ্যক শহরগুলিতে কর্মরত পেশাদার ডক্সের কাছে রোগীদের অনেক দূরে পৌঁছে দিতে পারে। আমাদের কৃষিভিত্তিক অর্থনৈতিক ব্যবস্থায়, আইসিটি আমাদের কৃষকদের সর্বশেষ কৃষি পণ্য চার্জ তথ্য প্রদান করতে ব্যবহার করা যেতে পারে। ই-গভর্নেন্স সময় কমিয়ে এবং জনগণের বিপদ দূর করার মাধ্যমে নাগরিক ও কর্তৃপক্ষের মধ্যে স্থান সংকুচিত করতে পারে। সূক্ষ্মভাবে, আমরা বলতে পারি যে ডিজিটাল বাংলাদেশ প্রযুক্তিগত উন্নয়নের মাধ্যমে দারিদ্র্য, ক্ষুধা, অসুস্থতা এবং দুর্নীতি দূর করতে পারে।

Digital Bangladesh Paragraph For Class 6, 7, 8, 9, 10, HSC, 200 Words

(a) What do you understand by the word "digital"? 

(b) What are the problems that may stand in the way of making Bangladesh a "Digital Bangladesh"? 

(c) How can these problems be overcome? 

(d) What should the people of Bangladesh do to make the country digital? 

(e) What type of digitalization has been done in our country?

Digital Bangladesh Paragraph

Digital means relating to, using, or storing data or information in the form of digital signals. Digital Bangladesh means digitalizing Bangladesh by ensuring an ICT based society where information will be available online and there will be e-governance, e-commerce, e-agriculture, e-production, e-education, etc. But there are several crucial problems in doing so. Most importantly, deficiency in digital infrastructure is a key constraint here. Besides, reluctant mind-set of the government employees is a major hindrance. There is a serious lack of e-literacy among the citizens of the country. Moreover, low speed internet connection, unreliable power supply, inadequate technology-friendly curriculum in educational institutions, insufficient technical and vocational training institutes for producing skilled IT workers, scarcity of experienced, trained and skilled teachers are also some great problems. However, to digitalize Bangladesh, infrastructure development of ICT is a must. The installation of second submarine cable connection, initiatives for creating the posts for ICT workers and for imparting a dequate IT training to teachers can be some solutions to overcome those barriers. An ICT institute or university of international standard should be set up in the country for grooming world-class IT graduates. Hopefully, Bangladesh has achieved digitalization in communication system through first submarine cable. Now, almost all the government services are provided online. In fact, education sectors and job exams are almost completely digitalized. Besides, medical sectors and business have also been digitalized.

অর্থঃ ডিজিটাল মানে ডিজিটাল সংকেত আকারে ডেটা বা তথ্য সম্পর্কিত, ব্যবহার বা সংরক্ষণ করা। ডিজিটাল বাংলাদেশ মানে একটি আইসিটি ভিত্তিক সমাজ নিশ্চিত করার মাধ্যমে বাংলাদেশকে ডিজিটাল করা যেখানে তথ্য অনলাইনে পাওয়া যাবে এবং সেখানে ই-গভর্ন্যান্স, ই-কমার্স, ই-কৃষি, ই-প্রোডাকশন, ই-শিক্ষা ইত্যাদি থাকবে কিন্তু সেখানে বেশ কিছু গুরুত্বপূর্ণ সমস্যা রয়েছে। করতেছি তাই. সবচেয়ে গুরুত্বপূর্ণ, ডিজিটাল পরিকাঠামোর ঘাটতি এখানে একটি মূল সীমাবদ্ধতা। এছাড়া সরকারি কর্মচারীদের অনিচ্ছুক মানসিকতা একটি বড় বাধা। দেশের নাগরিকদের মধ্যে ই-সাক্ষরতার মারাত্মক অভাব রয়েছে। তাছাড়া কম গতির ইন্টারনেট সংযোগ, অনির্ভরযোগ্য বিদ্যুৎ সরবরাহ, শিক্ষা প্রতিষ্ঠানে অপর্যাপ্ত প্রযুক্তি-বান্ধব পাঠ্যক্রম, দক্ষ আইটি কর্মী তৈরির জন্য অপর্যাপ্ত কারিগরি ও বৃত্তিমূলক প্রশিক্ষণ প্রতিষ্ঠান, অভিজ্ঞ, প্রশিক্ষিত ও দক্ষ শিক্ষকের অভাবও কিছু বড় সমস্যা। তবে বাংলাদেশকে ডিজিটাল করতে হলে আইসিটির অবকাঠামোগত উন্নয়ন অপরিহার্য। দ্বিতীয় সাবমেরিন ক্যাবল সংযোগ স্থাপন, আইসিটি কর্মীদের জন্য পদ সৃষ্টির উদ্যোগ এবং শিক্ষকদের পর্যাপ্ত আইটি প্রশিক্ষণ প্রদান এই বাধাগুলি অতিক্রম করার কিছু সমাধান হতে পারে। বিশ্বমানের আইটি গ্র্যাজুয়েটদের তৈরি করার জন্য দেশে একটি আন্তর্জাতিক মানের আইসিটি ইনস্টিটিউট বা বিশ্ববিদ্যালয় স্থাপন করতে হবে। আশার কথা, বাংলাদেশ প্রথম সাবমেরিন ক্যাবলের মাধ্যমে যোগাযোগ ব্যবস্থায় ডিজিটালাইজেশন অর্জন করেছে। এখন প্রায় সব সরকারি সেবা অনলাইনে দেওয়া হয়। প্রকৃতপক্ষে, শিক্ষা খাত এবং চাকরির পরীক্ষাগুলি প্রায় সম্পূর্ণ ডিজিটালাইজড। এছাড়া চিকিৎসা খাত ও ব্যবসাকেও ডিজিটাল করা হয়েছে।

The End Of The Article: digital bangladesh paragraph for class 6

We Have Learned So Far digital bangladesh paragraph for class 12. If You Like Today's digital bangladesh paragraph for class 7, You Can Share it With Your Facebook Friends. And Stay With Our RK Raihan Website To Get Daily New Posts Like This.digital bangladesh paragraph, digital bangladesh paragraph for class 9, digital bangladesh paragraph for hsc, digital bangladesh paragraph in 200 words, digital bangladesh paragraph for class 6, digital bangladesh paragraph for class 12, digital bangladesh paragraph for class 7, digital bangladesh paragraph for class 5, digital bangladesh paragraph for class 8, digital bangladesh paragraph in bangla, digital bangladesh paragraph hsc 2022, digital bangladesh paragraph 150 words, digital bangladesh paragraph short, digital bangladesh paragraph in 300 words, digital bangladesh paragraph ssc, digital bangladesh paragraph 100 words, digital bangladesh paragraph 300 words, digital bangladesh paragraph class 8, digital bangladesh paragraph for admission, digital bangladesh paragraph with bangla meaning, digital bangladesh paragraph essay, digital bangladesh paragraph for hsc exam, digital bangladesh paragraph 250 words, digital bangladesh paragraph hsc, digital bangladesh paragraph for class 10, what is digital bangladesh paragraph

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url