business loans, commercial loan, auto insurance quotes, motorcycle lawyer

Gender Disparity Paragraph For hsc

Assalamu Alaikum Dear Students. Today's Topic is Gender Disparity Paragraph For hsc. If you want to get Gender Disparity Paragraph For hsc Well in Your Mind Then You Must Read Carefully. Let's know Today's Topic Gender Disparity Paragraph For hsc.

Gender Disparity Paragraph For hsc
Gender Disparity Paragraph For hsc

Gender Disparity Paragraph For hsc

(a) What is meant by gender disparity? 

(b) Why do people discriminate between boys and girls? 

(c) What are the major fields of gender disparity in our country? 

(d) What are the after-effects of such disparity? 

(e) What steps can be taken to get rid of such discrimination still prevailing in our society? 

Gender Disparity Paragraph For hsc

Gender disparity is a great curse to a nation. It still prevails in our society. Gender disparity means the preference of one gender, depriving the other. In our country, we prefer male gender, depriving the female. Unfortunately, gender discrimination begins at the very birth of a female child. This discriminatory treatment towards female gender continues the whole life. Social prejudices, age old customs and religious misinterpretation etc. are the major causes of gender disparity. The socio-economic set up is also responsible for gender disparity. People discriminate between boys and girls as they think that boys are suited to add to the family income but girls are not. They also think that their sons will help them in their old age but their daughters will leave them and go to their in-laws. Due to gender discrimination, daughters are not sent to schools and soon they are married off before their maturity. On the other hand, sons are sent to school. Dowry is claimed from the parents of the bride. After marriage, the girl is tortured or divorced for dowry. These are the major fields of gender discrimination in our country. The social effects of such discrimination are acute. For this, many girls suffer from inferiority complex which hampers the flourish of their personality. It affects their children and next generations. It is a great loss. Some effective steps can be taken to get rid of gender discrimination from our social system. Among these, ensuring female education, creating mass awareness, avoiding social dogmas are very important. An equal earning opportunity should be ensured for women.

অর্থঃ লিঙ্গ বৈষম্য একটি জাতির জন্য একটি বড় অভিশাপ। আমাদের সমাজে এখনো তা বিরাজ করছে। লিঙ্গ বৈষম্য মানে এক লিঙ্গের পছন্দ, অন্য লিঙ্গকে বঞ্চিত করা। আমাদের দেশে, আমরা পুরুষ লিঙ্গ পছন্দ করি, নারীকে বঞ্চিত করি। দুর্ভাগ্যবশত, লিঙ্গ বৈষম্য একটি কন্যা সন্তানের জন্মের পর থেকেই শুরু হয়। নারী লিঙ্গের প্রতি এই বৈষম্যমূলক আচরণ সারা জীবন চলতে থাকে। সামাজিক কুসংস্কার, প্রাচীন প্রথা এবং ধর্মীয় অপব্যাখ্যা ইত্যাদি লিঙ্গ বৈষম্যের প্রধান কারণ। আর্থ-সামাজিক ব্যবস্থাও লিঙ্গ বৈষম্যের জন্য দায়ী। লোকেরা ছেলে এবং মেয়েদের মধ্যে বৈষম্য করে কারণ তারা মনে করে যে ছেলেরা পারিবারিক আয় যোগ করার জন্য উপযুক্ত কিন্তু মেয়েরা তা নয়। তারা আরও ভাবেন যে তাদের ছেলেরা তাদের বৃদ্ধ বয়সে সাহায্য করবে কিন্তু তাদের মেয়েরা তাদের ছেড়ে তাদের শ্বশুরবাড়িতে যাবে। লিঙ্গ বৈষম্যের কারণে, মেয়েদের স্কুলে পাঠানো হয় না এবং শীঘ্রই তাদের পরিপক্ক হওয়ার আগেই তাদের বিয়ে দেওয়া হয়। অন্যদিকে ছেলেদের স্কুলে পাঠানো হয়। কনের বাবা-মায়ের কাছ থেকে যৌতুক দাবি করা হয়। বিয়ের পর যৌতুকের জন্য মেয়েকে নির্যাতন করা হয় বা তালাক দেওয়া হয়। এগুলো আমাদের দেশে লিঙ্গ বৈষম্যের প্রধান ক্ষেত্র। এই ধরনের বৈষম্যের সামাজিক প্রভাব তীব্র। এর জন্য, অনেক মেয়েই হীনমন্যতায় ভোগে যা তাদের ব্যক্তিত্বের বিকাশকে বাধাগ্রস্ত করে। এটি তাদের সন্তান এবং পরবর্তী প্রজন্মকে প্রভাবিত করে। এটা একটা বিরাট ক্ষতি। আমাদের সমাজ ব্যবস্থা থেকে লিঙ্গ বৈষম্য থেকে মুক্তি পেতে কিছু কার্যকর পদক্ষেপ নেওয়া যেতে পারে। এর মধ্যে নারী শিক্ষা নিশ্চিত করা, গণসচেতনতা সৃষ্টি করা, সামাজিক গোঁড়ামি পরিহার করা খুবই গুরুত্বপূর্ণ। নারীদের জন্য সমান উপার্জনের সুযোগ নিশ্চিত করতে হবে।

The End Of The Article: Gender Disparity Paragraph For hsc

We Have Learned So Far Gender Disparity Paragraph For hsc. If You Like Today's Gender Disparity Paragraph For hsc, You Can Share it With Your Facebook Friends. And Stay With Our RK Raihan Website To Get Daily New Posts Like This.

Next Post Previous Post