লেখালেখি করে মাসে ৬ হাজার টাকা ইনকাম

ফেসবুকে লিংক শেয়ার করে ১০০০ টাকা আয়

Good Governance Paragraph

Assalamu Alaikum Dear Students. Today's Topic is Good Governance Paragraph. If you want to get Good Governance Paragraph Well in Your Mind Then You Must Read Carefully. Let's know Today's Topic Good Governance Paragraph.

Good Governance Paragraph
Good Governance Paragraph

Good Governance Paragraph

(a) What is good governance? 

(b) Why is good governance required? 

(c) On which factors does good governance depend? 

(d) How can good governance be ensured? 

Good Governance Paragraph 

Good governance means good rule. It is a pre-requisite for all kinds of developments of our country. A country cannot reach its cherished goals, achieve its success and solve its multi-farious problems for want of good governance. 

It is a must for any nation-any country. It helps the full flourishment of a country. It helps a country to go forward with its development programmes. It contributes most to the all round development of a country. Good governance depends on some factors. 

The factors are enlightened people, practice of true ideal of democracy, transparency, accountability, a good electoral system, honesty etc. First of all the people who will be at the helm of power must be enlightened. They must be free from any kind of evil. They must be true democrats. They will cultivate the true ideal of democracy. 

They must keep in mind that they are of the country and the countrymen. The state administration system should be transparent so that even an ignorant rural man or woman can know the ins and outs of the administration. Good governance cannot be thought of without accountability. 

The enlightened people who will be entrusted with the onerous duty of running the administration of the country must be responsible to account to the people for their activities. In this way there are many factors which shape and design to form good governance for the welfare of a country and its countrymen.

অর্থঃ সুশাসন মানে সুশাসন। আমাদের দেশের সব ধরনের উন্নয়নের জন্য এটি একটি পূর্বশর্ত। সুশাসনের অভাবে একটি দেশ তার লালিত লক্ষ্যে পৌঁছাতে পারে না, তার সাফল্য অর্জন করতে পারে না এবং তার বহুমুখী সমস্যার সমাধান করতে পারে না।

এটা যে কোন জাতির জন্য আবশ্যক। এটি একটি দেশের পূর্ণ বিকাশে সহায়তা করে। এটি একটি দেশকে তার উন্নয়ন কর্মসূচি নিয়ে এগিয়ে যেতে সাহায্য করে। এটি একটি দেশের সার্বিক উন্নয়নে সবচেয়ে বেশি অবদান রাখে। সুশাসন কিছু বিষয়ের উপর নির্ভর করে।

কারণগুলি হল আলোকিত মানুষ, গণতন্ত্রের প্রকৃত আদর্শের চর্চা, স্বচ্ছতা, জবাবদিহিতা, একটি ভাল নির্বাচন ব্যবস্থা, সততা ইত্যাদি। সবার আগে যারা ক্ষমতার শীর্ষে থাকবেন তাদের অবশ্যই আলোকিত হতে হবে। তাদের যে কোনো ধরনের মন্দ থেকে মুক্ত থাকতে হবে। তাদের সত্যিকারের গণতন্ত্রী হতে হবে। তারা গণতন্ত্রের প্রকৃত আদর্শ গড়ে তুলবে।

তাদের মনে রাখতে হবে তারা দেশ ও দেশবাসীর। রাষ্ট্রীয় প্রশাসন ব্যবস্থা স্বচ্ছ হওয়া উচিত যাতে একজন অজ্ঞ গ্রামীণ পুরুষ বা মহিলাও প্রশাসনের অন্তর্নিহিত বিষয়গুলি জানতে পারে। জবাবদিহিতা ছাড়া সুশাসনের কথা ভাবা যায় না।

দেশের প্রশাসন পরিচালনার গুরু দায়িত্ব যাদের অর্পণ করা হবে সেই আলোকিত ব্যক্তিদের তাদের কর্মকাণ্ডের জন্য জনগণের কাছে জবাবদিহি করতে হবে। এইভাবে একটি দেশ এবং তার দেশবাসীর কল্যাণের জন্য সুশাসন গঠনের জন্য অনেকগুলি কারণ রয়েছে যা আকার এবং নকশা তৈরি করে।

The End Of The Article: Good Governance Paragraph

We Have Learned So Far Good Governance Paragraph. If You Like Today's Good Governance Paragraph, You Can Share it With Your Facebook Friends. And Stay With Our RK Raihan Website To Get Daily New Posts Like This.

Next Post Previous Post