business loans, commercial loan, auto insurance quotes, motorcycle lawyer

Kalpana Chawla Summary For hsc

Assalamu Alaikum Dear Students. Today's Topic is Kalpana Chawla Summary For hsc. If you want to get Kalpana Chawla Summary For hsc Well in Your Mind Then You Must Read Carefully. Let's know Today's Topic Kalpana Chawla Summary For hsc.

Kalpana Chawla Summary
Kalpana Chawla Summary

Kalpana Chawla Summary For hsc

Chawla was born in Karnal, India. She completed her earlier schooling at Tagore BAINiketan Senior Secondary school karnal. She is the first Indian-born woman and the second person in space from this sub-continent. Alter graduating in Aeronautical Engineering from Punjab Engineering College, India, in 1982, Chawla moved to the United States the same year. She obtained her Master's degree in Aerospace Engineering from the university of Texas in 1984. Later she did her Ph.D in Aerospace Engineering in 1988 from the University of Colorado. Determined to become an astronaut even in the face of the Challenger disaster 1986 that broke apart 73 seconds into its flight, leading to the deaths of its seven crew members, Chawla joined NASA in 1988. She began working as a Vice President where she did Computational Fluid Dynamics (CFD) research on vertical take-off and landing. In 1991 she got U.S. citizenship and started her career as a NASA astronaut in 1995. She was selected for her first flight in 1996. She spoke the following words while travelling in the weightlessness of space. "You are just your intelligence". She had travelled 10.67 million miles, as many as 252 times around the Earth. Her first space mission (Mission STS 87) began on 19 November 1997 with six other astronauts on the Space Shuttle Columbia. On her first mission that lasted for 15 days, 16 hours, 34 minutes and 4 seconds she travelled 6.5 million miles. She was responsible for deploying the Spartan Satellite which however malfunctioned, necessitating a spacewalk by Winston Scott and TakoDoi, two of her fellow astronauts, to retrieve the satellite.

Summary: Kalpana Chawla was the first Indian-born woman and the second person from the Indian subcontinent to visit space. Although she started her schooling in her hometown Karnal, she later migrated to the US and completed her masters and Ph.D there. She joined NASA as a Vice-President in 1988 and later became an astronaut in 1995. In her first mission, she was responsible for launching the Spartan Satellite. However, it malfunctioned and needed to be retrieved by two of her colleagues.

অনুবাদঃ চাওলা জন্মগ্রহণ করেছিলেন ভারতের কর্নালে। তিনি ঠাকুর বাইনিকেতনের সিনিয়র মাধ্যমিক বিদ্যালয় কর্নালে তার আগের স্কুল শেষ করেছিলেন। তিনি এই উপমহাদেশ থেকে প্রথম ভারতীয় বংশোদ্ভূত মহিলা এবং দ্বিতীয় ব্যক্তি। ১৯৮২ সালে ভারতের পাঞ্জাব ইঞ্জিনিয়ারিং কলেজ থেকে অ্যারোনটিকাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে স্নাতক হওয়া পরিবর্তন করা, চাওলা একই বছর মার্কিন যুক্তরাষ্ট্রে চলে আসেন। তিনি ১৯৮৪ সালে টেক্সাস বিশ্ববিদ্যালয় থেকে অ্যারোস্পেস ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে স্নাতকোত্তর ডিগ্রি অর্জন করেছিলেন। পরে তিনি ১৯৮৮ সালে কলোরাডো বিশ্ববিদ্যালয় থেকে এয়ারোস্পেস ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে পিএইচডি করেছিলেন। চ্যালেঞ্জার বিপর্যয়ের মুখে এমনকি একটি মহাকাশচারী হয়ে ওঠার জন্য নির্ধারিত, যা তার ফ্লাইটে 73৩ সেকেন্ড বিচ্ছিন্ন হয়ে পড়েছিল, যার ফলে তার সাত ক্রু সদস্য মারা গিয়েছিল, চাওলা ১৯৮৮ সালে নাসায় যোগদান করেছিলেন। তিনি একজন ভাইস প্রেসিডেন্ট হিসাবে কাজ শুরু করেছিলেন যেখানে তিনি গণনামূলকভাবে কাজ করেছিলেন যেখানে তিনি গণনামূলকভাবে কাজ করেছিলেন তরল ডায়নামিক্স (সিএফডি) উল্লম্ব টেক-অফ এবং ল্যান্ডিং সম্পর্কিত গবেষণা। 1991 সালে তিনি মার্কিন নাগরিকত্ব পেয়েছিলেন এবং 1995 সালে নাসা নভোচারী হিসাবে তার কেরিয়ার শুরু করেছিলেন। 1996 সালে তিনি তার প্রথম বিমানের জন্য নির্বাচিত হয়েছিলেন। স্থানের ওজনহীনতায় ভ্রমণ করার সময় তিনি নিম্নলিখিত কথাগুলি বলেছিলেন। "আপনি কেবল আপনার বুদ্ধি"। তিনি পৃথিবীর প্রায় 252 বার 10.67 মিলিয়ন মাইল ভ্রমণ করেছিলেন। তার প্রথম স্পেস মিশন (মিশন এসটিএস 87) ১৯৯ 1997 সালের ১৯ নভেম্বর স্পেস শাটল কলম্বিয়ায় আরও ছয়জন নভোচারী নিয়ে শুরু হয়েছিল। তার প্রথম মিশনে যা 15 দিন, 16 ঘন্টা, 34 মিনিট এবং 4 সেকেন্ডের জন্য স্থায়ী হয়েছিল তিনি 6.5 মিলিয়ন মাইল ভ্রমণ করেছিলেন। তিনি স্পার্টান স্যাটেলাইট মোতায়েনের জন্য দায়বদ্ধ ছিলেন যা তবে ত্রুটিযুক্ত, উইনস্টন স্কট এবং তার দু'জন সহকর্মী টাকোডোই, স্যাটেলাইটটি পুনরুদ্ধার করার জন্য একটি স্পেসওয়াকের প্রয়োজন ছিল।

সংক্ষিপ্তসার: কাল্পানা চাওলা ছিলেন প্রথম ভারতীয় বংশোদ্ভূত মহিলা এবং স্থান দেখার জন্য ভারতীয় উপমহাদেশের দ্বিতীয় ব্যক্তি। যদিও তিনি তার নিজের শহর কর্নালে তার স্কুল পড়াশোনা শুরু করেছিলেন, পরে তিনি মার্কিন যুক্তরাষ্ট্রে পাড়ি জমান এবং সেখানে মাস্টার্স এবং পিএইচডি সম্পন্ন করেছিলেন। তিনি ১৯৮৮ সালে সহ-রাষ্ট্রপতি হিসাবে নাসায় যোগদান করেছিলেন এবং পরে ১৯৯৫ সালে একজন নভোচারী হয়েছিলেন। তার প্রথম মিশনে তিনি স্পার্টান স্যাটেলাইট চালু করার জন্য দায়বদ্ধ ছিলেন। যাইহোক, এটি ত্রুটিযুক্ত এবং তার দুই সহকর্মীর দ্বারা পুনরুদ্ধার করা দরকার।

The End Of The Article: Kalpana Chawla Summary For hsc

We Have Learned So Far Kalpana Chawla Summary For hsc. If You Like Today's Kalpana Chawla Summary For hsc, You Can Share it With Your Facebook Friends. And Stay With Our RK Raihan Website To Get Daily New Posts Like This.

Next Post Previous Post