business loans, commercial loan, auto insurance quotes, motorcycle lawyer

Modern Technology and Globalization Composition For hsc

Assalamu Alaikum Dear Students. Today's Topic is Modern Technology and Globalization Composition For hsc. If you want to get Modern Technology and Globalization Composition For hsc Well in Your Mind Then You Must Read Carefully. Let's know Today's Topic Modern Technology and Globalization Composition For hsc.

Modern Technology and Globalization Composition For hsc
Modern Technology and Globalization Composition For hsc

Modern Technology and Globalization Composition For hsc

Globalization has become a buzzword in the new era of international politics and relations. In fact, globalization is a concept inherent in the New World after the end of the World War II by the big and powerful nations. Globalization is related to free market economy which means free movement of goods, services, people and information across the national borders. Globalization is basically an economic concept. It has evolved from late capitalism. Globalization aims at 'globalizing' capital and goods. 

That is, globalization is a process of expanding trade and commerce increasing the flow of capital and commodities all over the world by creating a borderless market. Globalization is now on a strong foundation. The development of hi-tech communication system and rapid transportation facilities has turned the world into a village, popularly termed a global village. The countries of the world are now like families in a village. 

The barrier of land and space has been removed. As a result, we can now learn in an instant what is happening in the farthest corner of the world. We can also travel to any part of the world in the shortest possible time. The use of computer, mobile and satellite networks, internet and other information technology has brought the whole world in our drawing room or office room. Globalization has opened up a new horizon of tremendous possibilities for the nations of the world. Countries of the world are very closer to each other. They can share their views and ideas,

knowledge, information and technology. They even can stand by the distressed nations instantly. The process of globalization has made the whole world a free and huge market of goods and services. The inhabitants of the whole world are the consumers of the products. A product produced in one country is quickly marketed all over the world and thus available anywhere in the globe. So, globalization has increased trade, and commerce, flow of capital money, investment, movement of people and workers all over the world.

Nothing is an unmixed blessing. Globalization has a far reaching and profound impact on many aspects of life. Globalization has challenged and risked traditional notion. It has been claimed that globalization widening the gap between rich and poor, between develop and developing or underdeveloped nations. Because, agro-based, technologically backward and poor countries are no match for industrially developed, technologically advanced, powerful nations. Globalization aims as widening market for capital and goods, but at the same time it ensures maximum profit for the .capitalists and investors. In this case, the poor and underdeveloped nations are lagging behind in the competition of market.

Capital does not flow alone. With capital and goods, ideas and value, culture and power all move. Thus, globalization is now being seen as a cultural and ideological assault on the developing nations. Critics of globalization assert that globalization has ended racial, cultural and linguistic varieties and distinction of the nations of the world imposing the ideas, values, social customs of the western world over other nations. English has become global language threatening the existence of minor languages of the world. In fact, globalization has tremendous impact, sometime slow and unnoticed, but steady and powerful, over the lifestyle, food habit, clothes, education, sports and culture and many other aspects of the global people.

Globalization has both prospects and pitfalls. If the nations of the world can create an atmosphere of cooperation, peace and solidarity, every nation can be benefited from the process of globalization. They can fight together global problems like poverty, illiteracy, aids, war and conflicts, terrorism and also work together in solving the problems of over-population, hunger and environmental pollution or global warming. The globe then would be better place for everybody.

অনুবাদঃ আন্তর্জাতিক রাজনীতি ও সম্পর্কের নতুন যুগে বিশ্বায়ন একটি গুঞ্জন হয়ে উঠেছে। প্রকৃতপক্ষে, বিশ্বায়ন হল বড় এবং শক্তিশালী দেশগুলির দ্বারা দ্বিতীয় বিশ্বযুদ্ধের সমাপ্তির পর নতুন বিশ্বে অন্তর্নিহিত একটি ধারণা। বিশ্বায়ন মুক্ত বাজার অর্থনীতির সাথে সম্পর্কিত যার অর্থ জাতীয় সীমানা জুড়ে পণ্য, পরিষেবা, মানুষ এবং তথ্যের অবাধ চলাচল। বিশ্বায়ন মূলত একটি অর্থনৈতিক ধারণা। এটি দেরী পুঁজিবাদ থেকে বিকশিত হয়েছে। বিশ্বায়নের লক্ষ্য পুঁজি ও পণ্যকে 'বিশ্বায়ন' করা।

অর্থাৎ, বিশ্বায়ন হল ব্যবসা-বাণিজ্য সম্প্রসারণের একটি প্রক্রিয়া যা একটি সীমান্তহীন বাজার তৈরি করে সারা বিশ্বে পুঁজি ও পণ্যের প্রবাহ বৃদ্ধি করে। বিশ্বায়ন এখন মজবুত ভিত্তির ওপর দাঁড়িয়ে আছে। হাই-টেক যোগাযোগ ব্যবস্থা এবং দ্রুত পরিবহন সুবিধার উন্নয়ন বিশ্বকে একটি গ্রামে পরিণত করেছে, যাকে জনপ্রিয়ভাবে একটি গ্লোবাল ভিলেজ বলা হয়। বিশ্বের দেশগুলো এখন গ্রামের পরিবারের মতো।

ভূমি ও স্থানের বাধা দূর হয়েছে। ফলস্বরূপ, আমরা এখন বিশ্বের দূরতম কোণে কী ঘটছে তা তাত্ক্ষণিকভাবে শিখতে পারি। আমরাও পৃথিবীর যে কোন প্রান্তে স্বল্পতম সময়ে ভ্রমণ করতে পারি। কম্পিউটার, মোবাইল এবং স্যাটেলাইট নেটওয়ার্ক, ইন্টারনেট এবং অন্যান্য তথ্য প্রযুক্তির ব্যবহার আমাদের ড্রয়িং রুম বা অফিস কক্ষে পুরো বিশ্বকে নিয়ে এসেছে। বিশ্বায়ন বিশ্বের জাতিসমূহের জন্য অভূতপূর্ব সম্ভাবনার এক নতুন দিগন্ত উন্মোচন করেছে। বিশ্বের দেশগুলো একে অপরের খুব কাছাকাছি। তারা তাদের মতামত এবং ধারণা শেয়ার করতে পারেন,

জ্ঞান, তথ্য এবং প্রযুক্তি। এমনকি তারা তাৎক্ষণিকভাবে দুর্দশাগ্রস্ত দেশগুলোর পাশে দাঁড়াতে পারে। বিশ্বায়নের প্রক্রিয়া সমগ্র বিশ্বকে পণ্য ও সেবার একটি মুক্ত ও বিশাল বাজারে পরিণত করেছে। সমগ্র বিশ্বের অধিবাসীরা পণ্যের ভোক্তা। একটি দেশে উত্পাদিত একটি পণ্য দ্রুত সারা বিশ্বে বাজারজাত করা হয় এবং এইভাবে বিশ্বের যে কোনও জায়গায় পাওয়া যায়। সুতরাং, বিশ্বায়ন বিশ্বব্যাপী ব্যবসা-বাণিজ্য, পুঁজির অর্থের প্রবাহ, বিনিয়োগ, মানুষ ও শ্রমিকদের চলাচল বৃদ্ধি করেছে।

কিছুই একটি unmixed আশীর্বাদ. বিশ্বায়ন জীবনের অনেক ক্ষেত্রে সুদূরপ্রসারী এবং গভীর প্রভাব ফেলে। বিশ্বায়ন ঐতিহ্যগত ধারণাকে চ্যালেঞ্জ ও ঝুঁকিপূর্ণ করেছে। এটি দাবি করা হয়েছে যে বিশ্বায়ন ধনী এবং দরিদ্রের মধ্যে, উন্নয়নশীল এবং উন্নয়নশীল বা অনুন্নত জাতির মধ্যে ব্যবধানকে প্রসারিত করছে। কারণ, কৃষিভিত্তিক, প্রযুক্তিগতভাবে পিছিয়ে পড়া এবং দরিদ্র দেশগুলো শিল্পে উন্নত, প্রযুক্তিগতভাবে উন্নত, শক্তিশালী দেশগুলোর কোনো মিল নয়। বিশ্বায়নের লক্ষ্য হল পুঁজি এবং পণ্যের বাজার প্রসারিত করা, কিন্তু একই সাথে এটি পুঁজিবাদী এবং বিনিয়োগকারীদের জন্য সর্বাধিক মুনাফা নিশ্চিত করে। এক্ষেত্রে বাজারের প্রতিযোগিতায় দরিদ্র ও অনুন্নত জাতিগুলো পিছিয়ে পড়ছে।

পুঁজি একা প্রবাহিত হয় না। পুঁজি এবং দ্রব্য, ধারণা এবং মূল্য, সংস্কৃতি এবং শক্তির সাথে সবকিছুই চলে। সুতরাং, বিশ্বায়নকে এখন উন্নয়নশীল দেশগুলোর ওপর সাংস্কৃতিক ও আদর্শিক আক্রমণ হিসেবে দেখা হচ্ছে। বিশ্বায়নের সমালোচকরা দাবি করেন যে বিশ্বায়ন জাতিগত, সাংস্কৃতিক এবং ভাষাগত বৈচিত্র্যের অবসান ঘটিয়েছে এবং বিশ্বের জাতিসমূহের পার্থক্য অন্যান্য জাতির উপর পশ্চিমা বিশ্বের ধারণা, মূল্যবোধ, সামাজিক রীতিনীতি চাপিয়ে দিয়েছে। ইংরেজি বিশ্বব্যাপী ভাষা হয়ে উঠেছে, যা বিশ্বের ক্ষুদ্র ভাষার অস্তিত্বের জন্য হুমকিস্বরূপ। প্রকৃতপক্ষে, বিশ্বায়নের জীবনযাত্রা, খাদ্যাভ্যাস, পোশাক, শিক্ষা, খেলাধুলা এবং সংস্কৃতি এবং বিশ্বব্যাপী মানুষের অন্যান্য অনেক দিকগুলির উপর, কখনও কখনও ধীর এবং অলক্ষিত, কিন্তু স্থির এবং শক্তিশালী প্রভাব রয়েছে।

বিশ্বায়নের সম্ভাবনা এবং ক্ষতি উভয়ই রয়েছে। বিশ্বের জাতিগুলো যদি সহযোগিতা, শান্তি ও সংহতির পরিবেশ সৃষ্টি করতে পারে তাহলে বিশ্বায়নের প্রক্রিয়া থেকে প্রতিটি জাতি উপকৃত হতে পারে। তারা একসাথে দারিদ্র্য, নিরক্ষরতা, সাহায্য, যুদ্ধ এবং সংঘাত, সন্ত্রাসবাদের মতো বৈশ্বিক সমস্যাগুলির সাথে লড়াই করতে পারে এবং অতিরিক্ত জনসংখ্যা, ক্ষুধা এবং পরিবেশ দূষণ বা গ্লোবাল ওয়ার্মিং সমস্যা সমাধানে একসাথে কাজ করতে পারে। পৃথিবী তখন সবার জন্য ভালো জায়গা হবে।

The End Of The Article: Modern Technology and Globalization Composition For hsc

We Have Learned So Far Modern Technology and Globalization Composition For hsc. If You Like Today's Modern Technology and Globalization Composition For hsc, You Can Share it With Your Facebook Friends. And Stay With Our RK Raihan Website To Get Daily New Posts Like This.

Next Post Previous Post