business loans, commercial loan, auto insurance quotes, motorcycle lawyer

My Childhood Memories Composition for class 6, 7, 8, 9, 10 jsc, ssc, hsc

Assalamu Alaikum Dear Students. Today's Topic is my childhood memories composition 250 words. If you want to get childhood memories composition 250 words Well in Your Mind Then You Must Read Carefully. Let's know Today's Topic your childhood memories composition for class 7.

My Childhood Memories Composition
My Childhood Memories Composition

My Childhood Memories Composition

Man is fond of turning back from the present to the past again and again. Nothing is more pleasant to him than memories of his childhood. The memories of my childhood haunt me like a passion. Whenever I am sick of the present, I try to get relief in the past days of my childhood. A man can not remember everything that happened in his childhood. But certain events are stored in the subconscious mind. They sometime peep through minds eye. My playground was the bank of the mighty Teesta. In all the seasons this river had great attraction for me. Whenever I was not at home, I could be found on its bank. There would be other children also

with me. We used to row on the river jump into it and swim in it. I often saw the Teesta in fury! 0. On one occasion when we were playing on its bank, suddenly patches of clouds made their appearance in the sky and a strong wind began to blow. My companions ran away in lear, but I did not. The storm made my heart dance with the surging waves of the river. The river swelled up and dashed violently against its sandy banks. I shall never forget the scene in my lile. 

I was very fond of stealing mangoes, liches, black berries and other fruits in the company of friends in summer. Sometimes we would forget to eat our midday meals. The village maktab was another interesting place. An old Maulovi Shaheb used to teach us there. It was housed in a small hut attached to the village mosque. A large number of boys and girls used to attend. We would learn lesson with deafening noise. but our old teacher did never threaten us. He was, in fact, too old to do so. Though we did not fear him, we surely love him. 

The next worth mentioning experience was my first day at school. When I entered the compound with my father, the children were enjoying themselves here and there. My mind was troubled with fear that I might not be quite free and easy in their midst. My heart began to beat fast when I was taken to the Headmaster but his smiling face and gentle words put me at ease. I was admitted into class I. The warmth with which my classmates received me dispelled all my fears. 

Another interesting memory is the village hat. The hat used to sit twice a weak near a river. I usually went there with some other children. The hat seemed to me to be a wonderful place. 

It was one of the biggest hats in the locality. We used to take with us our little fund of a few paisa and buy sweets from the vendors. After spending a few hours there, we would come back after night-fall.

There was a bush near our house. Hundreds of birds made their nests in that bush. Sometimes 1 went there with other boys. Some adventurous boys caught small birds from the holes of the tree. During holidays when my mother went to sleep at noon, we went to the railway line. There I together with other children gathered pebbles. We watched how the trains passed with innumerable unknown facts.

My father got an appointment in a town school and he moved to the to immediately with all the members of the family. I was admitted into my father's school. I felt that my school-fellows did not love me. They had no bothering feeling for one another as we had in the village. There was no freedom. no joy as we had in the village. 

I was sorry to be in the town. But there was no help. However I have gradually adjusted myself to town life. I have now new friends and companions and am more or less happy. But my heart aches for the happy childhood days. Childhood is free from worries•• and has infinite capacity for enjoyment. 

অনুবাদঃ মানুষ বার বার বর্তমান থেকে অতীতে ফিরে যেতে পছন্দ করে। তার শৈশবের স্মৃতির চেয়ে সুখকর আর কিছুই তার কাছে নেই। আমার শৈশবের স্মৃতি আমাকে আবেগের মতো তাড়া করে। যখনই আমি বর্তমান অসুস্থ হই, আমি আমার শৈশবের অতীতের দিনগুলিতে স্বস্তি পেতে চেষ্টা করি। একজন মানুষ তার শৈশবে ঘটে যাওয়া সবকিছু মনে করতে পারে না। কিন্তু কিছু ঘটনা অবচেতন মনে জমা থাকে। তারা মাঝে মাঝে মনের চোখ দিয়ে উঁকি দেয়। আমার খেলার মাঠ ছিল পরাক্রমশালী তিস্তার তীর। সব ঋতুতেই এই নদী আমার কাছে বড় আকর্ষণ ছিল। যখনই আমি বাড়িতে থাকতাম না, আমাকে এর পাড়ে পাওয়া যেত। অন্যান্য শিশুরাও থাকবে

আমার সাথে. আমরা নদীর উপর সারি সারি তাতে ঝাঁপ দিতাম এবং সাঁতার কাটতাম। তিস্তাকে আমি প্রায়ই ক্ষোভে দেখেছি! 0. একবার আমরা যখন এর তীরে খেলা করছিলাম, হঠাৎ আকাশে মেঘের টুকরো দেখা দিল এবং প্রবল বাতাস বইতে শুরু করল। আমার সঙ্গীরা দৌড়ে পালিয়ে গেল, কিন্তু আমি পাইনি। নদীর ঢেউয়ের সাথে ঝড় আমার হৃদয়কে নাচিয়েছে। নদীটি ফুলে উঠল এবং তার বালুকাময় তীরে হিংস্রভাবে ভেসে গেল। আমি আমার লীলায় দৃশ্যটি কখনই ভুলব না।

আমি গ্রীষ্মে বন্ধুদের সাথে আম, লিচ, কালো বেরি এবং অন্যান্য ফল চুরি করতে খুব পছন্দ করতাম। মাঝে মাঝে আমরা দুপুরের খাবার খেতে ভুলে যেতাম। গ্রামের মক্তব ছিল আরেকটি আকর্ষণীয় জায়গা। সেখানে এক বৃদ্ধ মৌলভী সাহেব আমাদের পড়াতেন। গ্রামের মসজিদের সাথে লাগোয়া একটি ছোট কুঁড়েঘরে এটি রাখা ছিল। বিপুল সংখ্যক ছেলে-মেয়ে অংশগ্রহণ করত। আমরা বধির শব্দের সাথে পাঠ শিখব। কিন্তু আমাদের পুরোনো শিক্ষক কখনো আমাদের হুমকি দেননি। প্রকৃতপক্ষে, তিনি এটি করার জন্য খুব বয়স্ক ছিলেন। যদিও আমরা তাকে ভয় করিনি, আমরা অবশ্যই তাকে ভালবাসি।

পরবর্তী যোগ্য অভিজ্ঞতা ছিল স্কুলে আমার প্রথম দিন। আমি যখন বাবার সাথে কম্পাউন্ডে ঢুকলাম, তখন বাচ্চারা এখানে-ওখানে আনন্দ করছে। আমার মন ভয়ে উদ্বিগ্ন ছিল যে আমি তাদের মাঝে পুরোপুরি স্বাধীন এবং সহজ হতে পারি না। যখন আমাকে প্রধান শিক্ষকের কাছে নিয়ে যাওয়া হয় তখন আমার হৃৎপিণ্ড দ্রুত স্পন্দিত হতে থাকে কিন্তু তার হাসিমাখা মুখ এবং মৃদু কথা আমাকে স্বস্তি দেয়। আমি প্রথম শ্রেণিতে ভর্তি হয়েছিলাম। আমার সহপাঠীরা আমাকে যে উষ্ণতার সাথে গ্রহণ করেছিল তাতে আমার সমস্ত ভয় দূর হয়ে গিয়েছিল।

আরেকটি মজার স্মৃতি হল গ্রামের হাট। হাটটি একটি নদীর কাছে দুবার দুর্বল হয়ে বসত। আমি সাধারণত অন্য কিছু বাচ্চাদের সাথে সেখানে যেতাম। টুপিটি আমার কাছে একটি দুর্দান্ত জায়গা বলে মনে হয়েছিল।

এটি ছিল এলাকার সবচেয়ে বড় হাটগুলোর একটি। আমরা আমাদের কয়েক পয়সার সামান্য তহবিল নিয়ে যেতাম এবং বিক্রেতাদের কাছ থেকে মিষ্টি কিনতাম। সেখানে ঘণ্টা খানেক কাটিয়ে আমরা ফিরে আসতাম রাতের পর।

আমাদের বাড়ির কাছে একটা ঝোপ ছিল। সেই ঝোপে শত শত পাখি বাসা বেঁধেছে। মাঝে মাঝে ১ জন অন্য ছেলেদের সাথে সেখানে যেত। কিছু দুঃসাহসী ছেলে গাছের গর্ত থেকে ছোট পাখি ধরেছে। ছুটির দিনে মা দুপুরে ঘুমাতে গেলে আমরা রেললাইনে যেতাম। সেখানে আমি অন্য বাচ্চাদের সাথে নুড়ি কুড়ালাম। আমরা দেখেছি কিভাবে ট্রেনগুলো অসংখ্য অজানা তথ্য নিয়ে চলে যায়।

আমার বাবা একটি শহরের স্কুলে একটি অ্যাপয়েন্টমেন্ট পেয়েছিলেন এবং তিনি পরিবারের সকল সদস্যের সাথে অবিলম্বে স্কুলে চলে যান। বাবার স্কুলে ভর্তি হয়েছিলাম। আমি অনুভব করেছি যে আমার স্কুল পড়ুয়ারা আমাকে ভালোবাসে না। আমাদের গ্রামের মতো তাদের একে অপরের প্রতি কোন বিরক্তিকর অনুভূতি ছিল না। স্বাধীনতা ছিল না। গ্রামে আমাদের মতো আনন্দ নেই।

আমি শহরে থাকতে দুঃখিত ছিল. কিন্তু কোনো সাহায্য হয়নি। তবে আমি ধীরে ধীরে শহরের জীবনের সাথে নিজেকে মানিয়ে নিয়েছি। আমার এখন নতুন বন্ধু এবং সঙ্গী আছে এবং আমি কমবেশি খুশি। কিন্তু শৈশবের সুখী দিনগুলোর জন্য আমার মন ব্যাথা পায়। শৈশব দুশ্চিন্তামুক্ত হয়•• এবং উপভোগ করার অসীম ক্ষমতা রয়েছে।

The End Of The Article: childhood memories composition for jsc

We Have Learned So Far childhood memories composition for hsc. If You Like Today's my childhood memories composition for hsc, You Can Share it With Your Facebook Friends. And Stay With Our RK Raihan Website To Get Daily New Posts Like This. my childhood memories composition 250 words, childhood memories composition 250 words, your childhood memories composition for class 7, childhood memories composition for jsc, childhood memories composition for hsc, my childhood memories composition for hsc, My Childhood Memories Composition for class 10, childhood memories composition for class 7, childhood memories composition for class 10, childhood memories composition for ssc, my childhood memories composition for class 7, my childhood memories composition for class 9

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url