business loans, commercial loan, auto insurance quotes, motorcycle lawyer

My Favourite Personality Essay 120, 200, 250, 300, 500 Words

Assalamu Alaikum Dear Students. Today's Topic is my favourite poet composition. If you want to get my favourite personality composition Well in Your Mind Then You Must Read Carefully. Let's know Today's Topic my favourite poet essay for class 8.

My Favourite Personality Essay
My Favourite Personality Essay

My Favourite Personality Essay

  • I. Name 
  • 2. Life sketch 
  • 3. Early life 
  • 4. Education 
  • 5. Literary works 
  • 6. Theme 

Name : Kazi Nazrul Islam is the national poet of Bangladesh. He is well known as the Rebel poet in Bengali literature. He was born at Churulia, in Asansol. 

Life sketch : His father's name was Kazi Fakir Ahmad and his mother's name was Zaheda Khatun. His parents lost four children before his birth. So, they gave him the nick name Dhuku Mia. 

Early life: In his early life Kazi Nazrul Islam lost his mother. For this he had struggled hard against poverty. In his boyhood he was very precocious and naughty. He was admitted to a local Primary or School. But he did not obey the hard and fast rule of the school. He troubled the villagers with his boyish wicked deeds. The villagers called him "Khepar. After passing the Primary Examination he devoted himself to religion. He became a teacher in the village Maktab. There he taught the village children the holy Quran. He also became a muazzin. At this time he became well acquainted with Islamic lore which influenced his later literary works to a great extent. He also entertained the village people through theatrical party known as Letto and earned name and fame. 

Education : At twelve he fled away from home and took job of a baker boy and for that he got taka 5 per month. At this time he drew the attention of a Muslim sub-inspector of police. He took Nazrul to his own village home and got him admitted into a high school. The first World War broke out. He Joined the War and became a Havilder. 

Literary works: He continued his writings there. He wrote several poems and prose pieces which made him famous. The Regiment was banned. He returned to Calcutta. At this time he edited a magazine named Dhumketu in which he published all his revolutionary writings. He was sent to jail for one year for writing the poem "Agamani". His famous creations are Agni Bina, Bandhan Hara, Rikter Bedan, Bisher Bans!, pralay-Shika etc. 

Theme : Nazrul's writings were full of hope, energy, aspiration and result. His writings awakened the sleeping people of this subcontinent. It was Nazrul through whom the people began to hope for a better future. He made them conscious of their rights. He helped them to fight for independence and break the bondage of slavery and fetters of subjugation. He has established himself in our heart and in the annals of Bengali Literature. 

অনুবাদঃ নাম: কাজী নজরুল ইসলাম বাংলাদেশের জাতীয় কবি। বাংলা সাহিত্যে তিনি বিদ্রোহী কবি হিসেবে সুপরিচিত। তিনি আসানসোলের চুরুলিয়ায় জন্মগ্রহণ করেন।

জীবনচিত্র : তাঁর পিতার নাম কাজী ফকির আহমদ এবং মাতার নাম জাহেদা খাতুন। জন্মের আগেই তার বাবা-মা চার সন্তানকে হারিয়েছেন। তাই তারা তাকে ডাক নাম দেন ধুকু মিয়া।

প্রাথমিক জীবন: প্রথম জীবনে কাজী নজরুল ইসলাম তার মাকে হারান। এ জন্য তিনি দারিদ্র্যের বিরুদ্ধে কঠোর সংগ্রাম করেছেন। শৈশবকালে তিনি ছিলেন খুবই অকপট এবং দুষ্টু। তাকে স্থানীয় প্রাইমারি বা স্কুলে ভর্তি করানো হয়। কিন্তু তিনি স্কুলের কঠিন ও দ্রুত নিয়ম মানেননি। তিনি তার ছেলেসুলভ দুষ্ট কাজ দিয়ে গ্রামবাসীদের বিরক্ত করেছিলেন। গ্রামবাসী তাকে "খেপার" বলে ডাকত। প্রাথমিক পরীক্ষায় উত্তীর্ণ হওয়ার পর তিনি ধর্মে আত্মনিয়োগ করেন। তিনি গ্রামের মক্তবে শিক্ষক হন। সেখানে তিনি গ্রামের শিশুদের পবিত্র কুরআন পড়াতেন। তিনি একজন মুয়াজ্জিনও হয়েছিলেন। এই সময়ে তিনি বেশ পরিচিত হন। ইসলামিক বিদ্যার সাথে যা তার পরবর্তী সাহিত্যকর্মকে ব্যাপকভাবে প্রভাবিত করেছিল।তিনি লেটো নামে পরিচিত নাট্যদলের মাধ্যমে গ্রামের লোকদের বিনোদন দিয়েছিলেন এবং নাম ও খ্যাতি অর্জন করেছিলেন।

শিক্ষা : বারো বছর বয়সে বাড়ি থেকে পালিয়ে বেকার ছেলের চাকরি নেন এবং সে জন্য মাসে ৫ টাকা পান। এ সময় তিনি পুলিশের একজন মুসলিম সাব-ইন্সপেক্টরের দৃষ্টি আকর্ষণ করেন। তিনি নজরুলকে তার গ্রামের বাড়িতে নিয়ে যান এবং একটি উচ্চ বিদ্যালয়ে ভর্তি করিয়ে দেন। প্রথম বিশ্বযুদ্ধ শুরু হয়। তিনি যুদ্ধে যোগ দেন এবং হাবিলদার হন।

সাহিত্যকর্ম: সেখানে তিনি তার লেখালেখি চালিয়ে যান। তিনি বেশ কিছু কবিতা এবং গদ্য রচনা করেন যা তাকে বিখ্যাত করে তোলে। রেজিমেন্ট নিষিদ্ধ ছিল। তিনি কলকাতায় ফিরে আসেন। এই সময়ে তিনি ধূমকেতু নামে একটি পত্রিকা সম্পাদনা করেন যাতে তিনি তাঁর সমস্ত বিপ্লবী লেখা প্রকাশ করেন। ‘আগমণি’ কবিতা লেখার অপরাধে তাকে এক বছরের জন্য কারাগারে পাঠানো হয়। তাঁর বিখ্যাত সৃষ্টি হল অগ্নি বিনা, বাঁধন হারা, রিক্তার বেদান, বিষের বন!, প্রলয়-শিকা ইত্যাদি।

বিষয়: নজরুলের লেখা আশা, শক্তি, আকাঙ্খা ও ফলাফলে পরিপূর্ণ ছিল। তার লেখা এ উপমহাদেশের ঘুমন্ত মানুষকে জাগিয়েছে। নজরুলের মাধ্যমেই মানুষ উন্নত ভবিষ্যতের আশা করতে থাকে। তিনি তাদের অধিকার সম্পর্কে সচেতন করেছেন। তিনি তাদের স্বাধীনতার জন্য লড়াই করতে এবং দাসত্বের বন্ধন ও পরাধীনতার শৃঙ্খল ছিন্ন করতে সহায়তা করেছিলেন। তিনি আমাদের হৃদয়ে এবং বাংলা সাহিত্যের ইতিহাসে নিজেকে প্রতিষ্ঠিত করেছেন।

The End Of The Article: my favourite poet essay for class 5

We Have Learned So Far my favourite personality essay 120 words. If You Like Today's my favourite personality essay for class 6, You Can Share it With Your Facebook Friends. And Stay With Our RK Raihan Website To Get Daily New Posts Like This. my favourite poet composition, my favourite personality composition, my favourite poet essay for class 8, my favourite poet essay for class 5, my favourite poet essay in english, my favourite personality essay 120 words, my favourite personality essay for class 6, My Favourite Personality Essay 200 Words

Next Post Previous Post