business loans, commercial loan, auto insurance quotes, motorcycle lawyer

My Visit to a Historical Place Sonargaon Composition

Assalamu Alaikum Dear Students. Today's Topic is My Visit to a Historical Place Sonargaon Composition. If you want to get My Visit to a Historical Place Sonargaon Composition Well in Your Mind Then You Must Read Carefully. Let's know Today's Topic My Visit to a Historical Place Sonargaon Composition.

My Visit to a Historical Place Sonargaon Composition
My Visit to a Historical Place Sonargaon Composition

My Visit to a Historical Place Sonargaon Composition

Last month I had an opportunity to visit Sonargaon with my parents and cousins. I heard and read a lot about this historical place. So, I became extremely happy when my father told me about the visit. On the appointed day. we started for Sonargaon by a hired microbus at about 9 o'clock in the morning. We reached at around 11. It is located near the modern industrial river port of Naravanganj in Bangladesh. We got down from tile microbus. The place immediately took us in the thirteenth century. 

We walked about and saw the relics of the time. We learnt that Sonargaon means 'City of Gold'. It was a historic administrative, commercial and maritime center in Bengal We also learnt that it was the seat of the medieval Muslim rulers- and governors of eastern Bengal. It was an administrative center of Fakhruddin Mubarak Shah's sultanate, the Bengal Sultanate and the Kingdom of Bhati. 'We came to know that the name Sonargaon came as the Bangla version of the ancient name 'Suvarnagramal. Buddhist ruler Danujamadhava Dasharathadeva shifted his capital to 'Suvarnagrarna' from Bikrampur sometime in the middle of the 13th century. In early 14th century, Bauddha ruling in this area ended when Sharnsuddin Firoz Shah occupied and annexed it to his kingdom. Every structure there spoke of the history of the period. 

We visited tok Shilpa Jadughar' (Folk Art and Craft Museum) of Sonargaon which was established by our greatest Bangladeshi painter Joynul Abedin on March 12, 1975. The museum took us to a rich world of art and craft showing our glorious culture and heritage. 

The visit was exciting in the sense that it took us to a period we did not belong to. It gave us a sense of pride and honour of having such a society in the remote past. 

অনুবাদঃ গত মাসে আমার বাবা-মা এবং কাজিনদের সাথে সোনারগাঁও যাওয়ার সুযোগ হয়েছিল। এই ঐতিহাসিক স্থান সম্পর্কে অনেক শুনেছি এবং পড়েছি। তাই, যখন আমার বাবা আমাকে এই সফরের কথা বললেন তখন আমি অত্যন্ত খুশি হয়েছিলাম। নির্ধারিত দিনে। সকাল ৯টার দিকে আমরা একটি ভাড়া করা মাইক্রোবাসে করে সোনারগাঁয়ের উদ্দেশ্যে রওনা হলাম। আমরা প্রায় ১১টার দিকে পৌছালাম। এটি বাংলাদেশের নারাভানগঞ্জের আধুনিক শিল্প নদী বন্দরের কাছে অবস্থিত। আমরা টালি মাইক্রোবাস থেকে নামলাম। স্থানটি অবিলম্বে ত্রয়োদশ শতাব্দীতে আমাদের নিয়ে যায়।

আমরা ঘুরে বেড়ালাম এবং সেই সময়ের ধ্বংসাবশেষ দেখলাম। আমরা জেনেছি সোনারগাঁও মানে 'সোনার শহর'। এটি ছিল বাংলার একটি ঐতিহাসিক প্রশাসনিক, বাণিজ্যিক ও সামুদ্রিক কেন্দ্র। আমরা আরও জেনেছি যে এটি ছিল মধ্যযুগীয় মুসলিম শাসকদের- এবং পূর্ব বাংলার গভর্নরদের আসন। এটি ছিল ফখরুদ্দিন মোবারক শাহের সালতানাত, বেঙ্গল সালতানাত এবং ভাটির রাজ্যের একটি প্রশাসনিক কেন্দ্র। 'আমরা জানতে পেরেছি সোনারগাঁও নামটি এসেছে প্রাচীন নাম 'সুবর্ণগ্রামাল'-এর বাংলা সংস্করণ হিসেবে। বৌদ্ধ শাসক দনুজামাধব দশরথদেব 13 শতকের মাঝামাঝি কোনো এক সময়ে বিক্রমপুর থেকে 'সুবর্ণগ্রাণ'-এ তার রাজধানী স্থানান্তর করেন। 14 শতকের গোড়ার দিকে, এই অঞ্চলে বৌদ্ধ শাসনের অবসান ঘটে যখন শারনসুদ্দিন ফিরোজ শাহ এটিকে দখল করে তার রাজ্যের সাথে যুক্ত করেন। সেখানকার প্রতিটি কাঠামো সেই সময়ের ইতিহাসের কথা বলেছিল।

আমরা সোনারগাঁয়ের টোক শিল্প যাদুঘর (লোকশিল্প ও কারুশিল্প জাদুঘর) পরিদর্শন করেছি যা আমাদের সর্বশ্রেষ্ঠ বাংলাদেশী চিত্রশিল্পী জয়নুল আবেদীন দ্বারা 12 মার্চ, 1975 সালে প্রতিষ্ঠিত হয়েছিল। যাদুঘরটি আমাদের গৌরবময় সংস্কৃতি এবং ঐতিহ্য প্রদর্শন করে শিল্প ও কারুশিল্পের একটি সমৃদ্ধ বিশ্বে নিয়ে গেছে।

এই পরিদর্শনটি এই অর্থে উত্তেজনাপূর্ণ ছিল যে এটি আমাদেরকে এমন একটি সময়ে নিয়ে গেছে যার সাথে আমরা জড়িত নই। প্রত্যন্ত অতীতে এমন একটি সমাজ থাকার জন্য এটি আমাদের গর্ব ও সম্মানের অনুভূতি দিয়েছে।

The End Of The Article: My Visit to a Historical Place Sonargaon Composition

We Have Learned So Far My Visit to a Historical Place Sonargaon Composition. If You Like Today's My Visit to a Historical Place Sonargaon Composition, You Can Share it With Your Facebook Friends. And Stay With Our RK Raihan Website To Get Daily New Posts Like This.

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url