business loans, commercial loan, auto insurance quotes, motorcycle lawyer

My Visit To a Place of Historical Interest Composition

Assalamu Alaikum Dear Students. Today's Topic is My Visit To a Place of Historical Interest Composition. If you want to get your visit to a place of historical interest composition Well in Your Mind Then You Must Read Carefully. Let's know Today's Topic a visit to a place of historical interest essay.

My Visit To a Place of Historical Interest Composition
My Visit To a Place of Historical Interest Composition

My Visit To a Place of Historical Interest Composition

Man is not satisfied with what he has seen and known. 11e wants to see more and know more. He wants to get flavour of the historical places of his country. Whenever I get an opportunity. I visit a place of historical interest. During the last autumn vacation. I got such an opportunity to visit Bagerhat. a great historical place. Bagerhat is a great historical place. 

Hazrat Khan Jahan All founded this town. He was a just and a great saint of the fifteen century. At the time of his reign Bagerhat was a part of the Sunderbans. He cleared the forest and made it habitable. He named it Khallfabad. He erected many official buildings to run his administration. He also built many mosques and dug tanks. The buildings erected by him are now all in ruins. When I saw these historical buildings, my joys knew no bounds. 

The Mazar of Khan Jahan All is a fine one storeyed building. It has a beautiful dome. Hazrat Khan Jahan Alt was buried there. The tomb is made of cut out stones. It cannot be accurately said where from these were brought. It is said that Pir Khan Jahan All brought these from Chattograin by floating on water. On the tomb there are inscriptions' in Arabic. An inscription says that he died on 25th October. 1459. There is a small mosque nearby. A close associate of Khan Jahan Alt was buried outside the tomb. On the night of the full moon of the month of•Chaitra a big fair is held beside the Mazar. Many people attend the fair. 

There is a big tank in front of the Mazar. The local people call it the Dighi of Khan Jahan Ali. There are some crocodiles in this big tank. They come near when the Fakirs call them and give them something to eat. I saw the Dighi with my own eyes :ral ileried much pleasure. 

I also visited the Satgambuj Mosque. It is a big and beautiful building. It is still in good condition. It standS on sixty stone pillars with its seventy seven domes. They are made of stones. The mosque is beautifully decorated, It is said that it was used as a mosque by Pir Khan Jahan. The mosque has great attraction for the tourists and the visitors. 

There is a big dighi near the Satgambuj Msoque. This dighi is called the Ghora Dighi. It is said that a horse was made to• run before digging the Dighi. The horse ran straight and stood covering a certain distance. That distance was accepted as the length of the Dighi. That is why the Dighi is called Ghora Dighi. I visited this Dighi and came to know many things about the social work of Khan Jahan Ali. 

Bagerhat is really a place of historical interest. I spent eight hours there and saw many historical things and enjoyed myself. I left Bagerhat but the memory still haunts my mind. 

অনুবাদঃ মানুষ যা দেখেছে এবং জেনেছে তাতে সন্তুষ্ট নয়। 11e আরও দেখতে এবং আরও জানতে চায়। তিনি তার দেশের ঐতিহাসিক স্থানের স্বাদ পেতে চান। যখনই সুযোগ পাই। আমি ঐতিহাসিক আগ্রহের জায়গা পরিদর্শন করি। শেষ শরতের ছুটির সময়। এমনই একটা সুযোগ পেলাম বাগেরহাটে যাওয়ার। একটি মহান ঐতিহাসিক স্থান। বাগেরহাট একটি মহান ঐতিহাসিক স্থান।

হযরত খান জাহান সকলেই এই জনপদ প্রতিষ্ঠা করেন। তিনি ছিলেন পনের শতকের একজন ন্যায়পরায়ণ ও মহান সাধক। তার শাসনামলে বাগেরহাট সুন্দরবনের অন্তর্গত ছিল। তিনি জঙ্গল পরিষ্কার করে বাসযোগ্য করে তোলেন। তিনি এর নাম দেন খালফাবাদ। তিনি তার প্রশাসন পরিচালনার জন্য অনেক দাপ্তরিক ভবন নির্মাণ করেন। তিনি অনেক মসজিদও নির্মাণ করেন এবং ট্যাংক খনন করেন। তার নির্মিত ভবনগুলো এখন ভগ্নদশায়। এই ঐতিহাসিক ভবনগুলো দেখে আমার আনন্দের সীমা ছিল না।

খান জাহানের মাজারটি একটি চমৎকার একতলা ভবন। এর একটি সুন্দর গম্বুজ রয়েছে। হযরত খান জাহান আলতকে সেখানে সমাহিত করা হয়। সমাধিটি কাটা পাথর দিয়ে তৈরি। এগুলো কোথা থেকে আনা হয়েছে তা সঠিকভাবে বলা যাচ্ছে না। কথিত আছে, পীর খান জাহান চট্টগ্রাম থেকে পানিতে ভাসিয়ে নিয়ে আসেন। সমাধির উপরে আরবীতে শিলালিপি রয়েছে। একটি শিলালিপিতে বলা হয়েছে যে তিনি 25শে অক্টোবর মারা যান। 1459. কাছাকাছি একটি ছোট মসজিদ আছে. খান জাহান আল্টের একজন ঘনিষ্ঠ সহযোগীকে সমাধির বাইরে সমাহিত করা হয়। চৈত্র মাসের পূর্ণিমার রাতে মাজারের পাশে বড় মেলা বসে। মেলায় প্রচুর মানুষ আসে।

মাজারের সামনে একটি বড় ট্যাংক আছে। স্থানীয় লোকজন একে খান জাহান আলীর দীঘি বলে। এই বড় ট্যাঙ্কে কিছু কুমির আছে। ফকিররা ডাকলে তারা কাছে আসে এবং কিছু খেতে দেয়। আমি নিজ চোখে দিঘী দেখেছি :রাল অনেক আনন্দ পেয়েছি।

আমি সাতগম্বুজ মসজিদও পরিদর্শন করেছি। এটি একটি বড় এবং সুন্দর ভবন। এটি এখনও ভাল অবস্থায় রয়েছে। এটি ষাটটি পাথরের স্তম্ভের উপর দাঁড়িয়ে আছে যার সত্তরটি গম্বুজ রয়েছে। এগুলো পাথর দিয়ে তৈরি। মসজিদটি সুন্দরভাবে সজ্জিত, কথিত আছে যে এটি পীর খান জাহান একটি মসজিদ হিসাবে ব্যবহার করেছিলেন। পর্যটক ও দর্শনার্থীদের জন্য মসজিদটির রয়েছে দারুণ আকর্ষণ।

সাতগম্বুজ মসজিদের কাছে একটি বড় দীঘি রয়েছে। এই দীঘিটিকে ঘোরা দীঘি বলা হয়। কথিত আছে দীঘি খননের আগে একটি ঘোড়াকে দৌড়ানোর জন্য তৈরি করা হয়েছিল। ঘোড়াটি সোজা দৌড়ে গিয়ে নির্দিষ্ট দূরত্ব জুড়ে দাঁড়াল। সেই দূরত্বকেই দীঘির দৈর্ঘ্য হিসেবে গ্রহণ করা হয়। তাই দীঘিটিকে ঘোরা দীঘি বলা হয়। আমি এই দীঘি পরিদর্শন করে খান জাহান আলীর সামাজিক কাজের অনেক কিছু জানতে পেরেছি।

বাগেরহাট সত্যিই ঐতিহাসিক আগ্রহের জায়গা। সেখানে আট ঘণ্টা কাটিয়ে অনেক ঐতিহাসিক জিনিস দেখেছি এবং উপভোগ করেছি। আমি বাগেরহাট ছেড়েছি কিন্তু স্মৃতি এখনো আমার মনে তাড়া করে।

The End Of The Article: visit to a place of historical interest essay

We Have Learned So Far My Visit To a Place of Historical Interest Composition. If You Like Today's My Visit To a Place of Historical Interest Composition, You Can Share it With Your Facebook Friends. And Stay With Our RK Raihan Website To Get Daily New Posts Like This. My Visit To a Place of Historical Interest Composition, a place of historical interest composition, your visit to a place of historical interest composition, a visit to a place of historical interest essay, visit to a place of historical interest essay

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url