business loans, commercial loan, auto insurance quotes, motorcycle lawyer

Empowerment of Women in Bangladesh Composition Essay

Assalamu Alaikum Dear Students. Today's Topic is Empowerment of Women in Bangladesh Composition Essay. If you want to get empowerment of women in bangladesh essay Well in Your Mind Then You Must Read Carefully. Let's know Today's Topic economic empowerment of women in bangladesh.

Empowerment of Women in Bangladesh Composition
Empowerment of Women in Bangladesh Composition

Empowerment of Women in Bangladesh Composition

Empowerment means the process of giving power or authority to the powerless. Empowerment of women is a process through which women in general and poor women in particular gels the opportunity to join the workforce and contribute to family income and interfere on family as well as social affairs. 

In past women were segregated Irom out of home productive work . They were kept within the four walls. The hearth became the place for them. So cooking, cleaning, washing, giving birth and rearing children became their jobs. Men became the wage earners and all other activities became their responsibilities. In Bangladesh position of the women is very humiliating. Women are the worst suffers.

There are many reasons of chsempowerment of women in Bangladesh. Of them the following reasons are the most important. 

(i) Economic reasons 

(ii) Socio-cuiture and religious reasons 

Majority of the women of our country haven't any economic freedom. From their birth till death they depend on men. Though many-of the women specially the rural women perform the job of rearing ducks and hens, post harvest activities etc.. nobody gives any credit for them. They are regarded as liability of the family. Until and unless they will be given economic freedom, women's empowerment will not be possible. 

In Bangladesh women are the worst sufferers. Social prejudices and customs tend to degrade their position. When a girl is born in a poor family. it is not regarded as a happy event. They think that she has come as if to add to the sufferings to her parents. They seldom think of sending her to school. The parents try to find a husband for their daughter even before she attains physical and mental maturity. Then she enters her husband's family, that most often prove hostile to her. Most of the times if her dowry fall short of the expectation of her husband and his parents, they will insult and mistreat her. She may be threatened with divorce. She may be assaulted and in extreme cases she may even be tortured to death. 

Women are nowadays as important as men in society. They constitute nearly half of our total population. So. there can be no denying the fact 'that they too possess equal rights and duties as men. They have noble missions to fulfill as men. If they get opportunity. their genius and capacities will bloom fully. No nation can make the real progress keeping a full half of its population in the dark. So women's empowerment is essential. 

Some practical measures should be taken for the empowerment of women. The women should be made conscious of the fact that they have got all the potentialities to participate in the proper development or the country. They should be made self-sufficient by 'giving them er education and employment. It should also be ensured that at workplace women get their desirable and just wages against ,their contributions. The social prejudices that exist regarding the girls must be changed. 

During the last few decades women's status has been changed greatly. Today women are playing important role in all spheres of life. Many of them have come out of kitchens They are working hand in hand with men in all spheres of work i.e. from garments workers to pilots, doctors. engineers, teachers, administrators etc. 

Now, it has come to the realisation to all that if we want to keep pace with the challenge of the millennium, both men and women should work side by side. In this regard, the government along with the people from all stisata•of life should come forward to extend their whole hearted cooperation.

অনুবাদঃ ক্ষমতায়ন মানে ক্ষমতাহীনদের ক্ষমতা বা কর্তৃত্ব প্রদানের প্রক্রিয়া। নারীর ক্ষমতায়ন হলো এমন একটি প্রক্রিয়া যার মাধ্যমে সাধারণভাবে নারীরা এবং বিশেষ করে দরিদ্র নারীরা কর্মক্ষেত্রে যোগদান এবং পারিবারিক আয়ে অবদান রাখার এবং পারিবারিক ও সামাজিক বিষয়ে হস্তক্ষেপ করার সুযোগ পায়।


অতীতে নারীরা ইরমকে ঘরের উৎপাদনশীল কাজের বাইরে আলাদা করে রাখা হতো। তাদের চার দেয়ালের মধ্যে রাখা হয়েছিল। চুলা তাদের জন্য জায়গা হয়ে ওঠে। তাই রান্না করা, পরিষ্কার করা, ধোয়া, সন্তান জন্ম দেওয়া এবং লালন-পালন করা তাদের কাজ হয়ে দাঁড়ায়। পুরুষরা মজুরি উপার্জনকারী হয়ে ওঠে এবং অন্যান্য সমস্ত কাজ তাদের দায়িত্বে পরিণত হয়। বাংলাদেশে নারীদের অবস্থান খুবই অপমানজনক। সবচেয়ে বেশি ভোগান্তিতে পড়েছেন নারীরা।


বাংলাদেশে নারীর ক্ষমতায়নের অনেক কারণ রয়েছে। তাদের মধ্যে নিম্নলিখিত কারণগুলি সবচেয়ে গুরুত্বপূর্ণ।


(i) অর্থনৈতিক কারণ


(ii) সামাজিক-সংস্কৃতি এবং ধর্মীয় কারণ

আমাদের দেশের সিংহভাগ নারীর কোনো অর্থনৈতিক স্বাধীনতা নেই। জন্ম থেকে মৃত্যু পর্যন্ত তারা পুরুষের উপর নির্ভরশীল। যদিও অনেক মহিলা বিশেষ করে গ্রামীণ মহিলারা হাঁস ও মুরগি পালন, ফসল কাটার পরের কাজ ইত্যাদি করে থাকে। কেউ তাদের কোন কৃতিত্ব দেয় না। তারা পরিবারের দায় হিসাবে বিবেচিত হয়। যতক্ষণ না তাদের অর্থনৈতিক স্বাধীনতা দেওয়া হবে, ততক্ষণ পর্যন্ত নারীর ক্ষমতায়ন সম্ভব হবে না।

বাংলাদেশে নারীরা সবচেয়ে বেশি ক্ষতিগ্রস্ত। সামাজিক কুসংস্কার এবং রীতিনীতি তাদের অবস্থানকে ক্ষুণ্ন করে। যখন একটি মেয়ে গরীব পরিবারে জন্ম নেয়। এটি একটি সুখী ঘটনা হিসাবে গণ্য করা হয় না. তারা মনে করে সে যেন তার বাবা-মায়ের কষ্ট বাড়াতে এসেছে। তারা খুব কমই তাকে স্কুলে পাঠানোর কথা ভাবে। বাবা-মা তাদের মেয়ের শারীরিক ও মানসিক পরিপক্কতা অর্জনের আগেই স্বামী খোঁজার চেষ্টা করে। তারপরে তিনি তার স্বামীর পরিবারে প্রবেশ করেন, যা প্রায়শই তার প্রতি শত্রুতা প্রমাণ করে। বেশিরভাগ সময় যদি তার যৌতুক তার স্বামী এবং তার পিতামাতার প্রত্যাশার কম হয় তবে তারা তাকে অপমান করবে এবং দুর্ব্যবহার করবে। তাকে ডিভোর্সের হুমকি দেওয়া হতে পারে। তাকে লাঞ্ছিত করা হতে পারে এবং চরম ক্ষেত্রে তাকে এমনকি মৃত্যু পর্যন্ত নির্যাতন করা হতে পারে।

নারীরা আজ সমাজে পুরুষের মতোই গুরুত্বপূর্ণ। তারা আমাদের মোট জনসংখ্যার প্রায় অর্ধেক গঠন করে। তাই। এ সত্যকে অস্বীকার করা যাবে না যে, তারাও পুরুষের মতো সমান অধিকার ও কর্তব্যের অধিকারী। তাদের পুরুষ হিসাবে পূরণ করার মহৎ মিশন আছে। তারা সুযোগ পেলে। তাদের প্রতিভা এবং ক্ষমতা সম্পূর্ণরূপে প্রস্ফুটিত হবে। কোনো জাতিই তার অর্ধেক জনসংখ্যাকে অন্ধকারে রেখে প্রকৃত উন্নতি করতে পারে না। তাই নারীর ক্ষমতায়ন অপরিহার্য।

নারীর ক্ষমতায়নের জন্য কিছু বাস্তবিক ব্যবস্থা নিতে হবে। নারীদের সচেতন করতে হবে যে তারা সঠিক উন্নয়ন বা দেশের অংশগ্রহণের সমস্ত সম্ভাবনা পেয়েছে। তাদের শিক্ষা ও কর্মসংস্থানের মাধ্যমে স্বাবলম্বী করতে হবে। এটাও নিশ্চিত করতে হবে যে কর্মক্ষেত্রে নারীরা তাদের অবদানের বিপরীতে তাদের কাঙ্খিত এবং ন্যায্য মজুরি পান। মেয়েদের সম্পর্কে যে সামাজিক কুসংস্কার রয়েছে তা পরিবর্তন করতে হবে।

গত কয়েক দশকে নারীর অবস্থার ব্যাপক পরিবর্তন হয়েছে। আজ নারীরা জীবনের সব ক্ষেত্রে গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা পালন করছে। তাদের মধ্যে অনেকেই রান্নাঘর থেকে বেরিয়ে এসেছেন তারা পুরুষদের সাথে হাত মিলিয়ে কাজ করছেন সকল ক্ষেত্রে যেমন গার্মেন্টস কর্মী থেকে পাইলট, ডাক্তার। প্রকৌশলী, শিক্ষক, প্রশাসক ইত্যাদি

এখন, এটা সবার কাছে উপলব্ধি হয়েছে যে আমরা যদি সহস্রাব্দের চ্যালেঞ্জের সাথে তাল মিলিয়ে চলতে চাই তবে নারী ও পুরুষ উভয়কেই পাশাপাশি কাজ করতে হবে। এ ক্ষেত্রে সরকারসহ জীবনের সকল স্তরের জনগণকে আন্তরিকভাবে সহযোগিতা করতে এগিয়ে আসতে হবে।

The End Of The Article: economic empowerment of women in bangladesh

We Have Learned So Far Empowerment of Women in Bangladesh Composition. If You Like Today's Empowerment of Women in Bangladesh Composition, You Can Share it With Your Facebook Friends. And Stay With Our RK Raihan Website To Get Daily New Posts Like This. empowerment of women in bangladesh, empowerment of women in bangladesh essay, Empowerment of Women in Bangladesh Composition, economic empowerment of women in bangladesh, empowerment of women in bangladesh easy

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url