Tree Plantation Paragraph For Class 5, 6, 7, 8, 9, 10

Write a paragraph on ‘Tree Plantation by answering the following questions.

  • What does a tree do for us? 
  • What happens if there are no trees? 
  • What is the effect of the loss of trees?
  • How can we make the earth greener, cleaner and safer? 
  • What part do people play in protecting trees and increasing forests? 

Tree Plantation Paragraph

Tree plantation means planting trees at a large scale in a planned way. Trees are our friends. They give us shade and soothe our eyes with their green colour. They give us various kinds of fruits. They give us firewood as fuel for cooking. They give us timber for furniture, doors and windows, boats, electric poles, railway slippers, etc. They give us rubber too. Trees take in carbon dioxide and produce oxygen. Sufficient trees cause sufficient rainfall and prevent draught. Trees along the roadside and coastal areas prevent erosion and tidal bore. But many inconsiderate people are cutting down trees at random for their selfish interest. So, we are losing trees. Hence, tree plantation must be taken as a project. The more we plant trees, the more our environment will be balanced and greener. In Bangladesh, tree plantation is compulsory because we have not so much forest as we require to maintain the ecological balance. Making the people conscious of it by holding.

বৃক্ষ রোপন

অনুবাদ: বৃক্ষরোপণ মানে পরিকল্পিতভাবে বৃহৎ পরিসরে গাছ লাগানো। গাছ আমাদের বন্ধু। তারা আমাদের ছায়া দেয় এবং তাদের সবুজ রঙ দিয়ে আমাদের চোখকে প্রশান্তি দেয়। তারা আমাদের বিভিন্ন ধরনের ফল দেয়। তারা আমাদের রান্নার জন্য জ্বালানী হিসাবে জ্বালানী কাঠ দেয়। তারা আমাদের আসবাবপত্র, দরজা-জানালা, নৌকা, বৈদ্যুতিক খুঁটি, রেলের স্লিপার ইত্যাদির জন্য কাঠ দেয়। তারা আমাদের রাবারও দেয়। গাছ কার্বন ডাই অক্সাইড গ্রহণ করে এবং অক্সিজেন উৎপন্ন করে। পর্যাপ্ত গাছ পর্যাপ্ত বৃষ্টিপাত ঘটায় এবং খরা প্রতিরোধ করে। রাস্তার ধারে এবং উপকূলীয় অঞ্চলের গাছগুলি ক্ষয় এবং জলোচ্ছ্বাস প্রতিরোধ করে। কিন্তু অনেক বিবেকহীন মানুষ তাদের স্বার্থসিদ্ধির জন্য এলোমেলোভাবে গাছ কেটে ফেলছে। তাই আমরা গাছ হারাচ্ছি। তাই বৃক্ষরোপণকে একটি প্রকল্প হিসেবে নিতে হবে। আমরা যত বেশি গাছ লাগাব, ততই আমাদের পরিবেশ ভারসাম্যপূর্ণ ও সবুজ হবে। বাংলাদেশে, বৃক্ষরোপণ বাধ্যতামূলক কারণ পরিবেশগত ভারসাম্য রক্ষার জন্য আমাদের যতটা জঙ্গল প্রয়োজন ততটা নেই। ধারণ করে জনগণকে সচেতন করা।

Write a Paragraph on "Necessity of tree plantation/The bad at deforestation"

Tree Plantation Paragraph

Trees are the major provider of man in nature. They are an inseparable part of human life. So we should plant more and more trees. Planting more trees to increase the number of trees in natural environment is called 'tree plantation'. Trees maintain balance in the natural environment. They give us oxygen, which we breathe in to live on earth. They also give us foods and fruits to eat, timbers to make fire, shade to take rest and wood to build our houses. Besides, many kinds of medicines are prepared from leaves. roots and barks of trees. In this way our existence is bound with trees is a natural process. But unfortunately we have less trees than we need. In proportion to its total land area a country should essentially have 25% of forest. But we have only 16% of it. Random cutting of trees may one day turn the whole country into desert. Less trees will lead to soil erosion, severe drought and vital floods. To save mankind from this hazard we should plant more trees. We can plant trees on the bank of rivers, by the roadsides and by the sea-shores. The government should take steps to make people interested in planting trees. We should always remember t trees are our best companions on earth.

বৃক্ষরোপন

অনুবাদ: বৃক্ষ প্রকৃতির মাঝে মানুষের সবচেয়ে গুরুত্বপূর্ণ প্রদাতা। তারা মানবজীবনের অবিচ্ছেদ্য অংশ। তাই আমাদের বেশি বেশি গাছ লাগানাে উচিত। প্রাকৃতিক পরিবেশে গাছের সংখ্যা বৃদ্ধি করার উদ্দেশ্যে বেশি বেশি গাছ লাগানােকে বলা হয় 'বৃক্ষ রােপণ'। গাছ প্রাকৃতিক পরিবেশের ভারসাম্য রক্ষা করে। তারা আমাদেরকে অক্সিজেন প্রদান করে যা আমরা পৃথিবীতে বেঁচে থাকার জন্য নিঃশ্বাসের মাধ্যমে গ্রহণ করি। তারা আমাদেরকে বেঁচে থাকার জন্য খাদ্য ও ফলমূল দেয়, আগুন জ্বালানাের জন্য লাকড়ি, বিশ্রাম নেয়ার জন্য ছায়া এবং আমাদের ঘরবাড়ি বানানাের জন্য কাঠ প্রদান করে। এছাড়াও গাছের পাতা, মূল ও বাকল/ছাল থেকে বিভিন্ন ধরনের ঔষধ তৈরি হয়। এভাবে গাছ একটি প্রাকৃতিক পদ্ধতিতে আমাদের অস্তিত্বের সাথে জড়িয়ে রয়েছে। কিন্তু দুর্ভাগ্যজনকভাবে আমাদের প্রয়ােজনের তুলনায় অল্প গাছ রয়েছে। একটি দেশের সমগ্র ভূমির পরিমাণের ২৫% বনভূমি থাকা অবশ্যই উচিত। কিন্তু আমাদের রয়েছে মাত্র ১৬%। নিয়মিত বৃক্ষ কর্তনের ফলে সমস্ত দেশ একসময় মরুভূমিতে পরিণত হয়ে যেতে পারে। বৃক্ষ স্বল্পতা ভূমিক্ষয়, প্রচণ্ড খরা এবং বড় বন্যার কারণ ঘটাবে। মানবজাতিকে এই বিপদ থেকে বাঁচাতে আমাদের আরও বেশি বৃক্ষরােপণ করা উচিত। আমরা নদী ধারে, রাস্তার পাশে এবং সমুদ্রের তীর ঘেঁষে বৃক্ষরােপণ করতে পারি । সরকারের উচিত বৃক্ষরােপণে জনগণকে আগ্রহী করে তােলা। আমাদের সবসময় মনে রাখা উচিত যে, পৃথিবীতে বৃক্ষই আমাদের সবচেয়ে বড় সঙ্গী।

Tree Plantation Paragraph For Class 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tree Plantation Paragraph For Class 5, 6, 7, 8, 9, 10

Write in about 100-125 words a paragraph on "Tree plantation'. You have to use the following questions in writing this paragraph. ( ns in writing this paragraph.

Tree Plantation Paragraph

Tree plantation Our presence in this world would not be imagined without trees. We are totally dependant on trees for living on the earth. A moment without oxygen, which trees supply us, will surely brow life. Again we get our food and furniture from trees. But we are cutting trees in such a large number that the country is going to be a treeless desert while the existence of all of us is at stake. So, the government of Bangladesh, realizing the importance of trees celebrates tree planting week every year. It encourages all of us to plant more trees for our better future. People nowadays are coming forward spontaneously for planting trees as they now realize the importance of trees. Many trees in the recent years have been planted on both sides of the highways, coastal areas and in the forests. We have to continue our tree planting programme. Otherwise, we will pollute our atmosphere with carbon-di-oxide and thus bring forth our fall. A tree is also a big saving for the next generation.

বৃক্ষ রোপন

অনুবাদ: বৃক্ষ ছাড়া পথিবীতে আমাদের অস্তিত্বের কথা ভাবাই যায় না। পৃথিবীতে বসবাসের জন্য আমরা সম্পূর্ণভাবেই বক্ষের উপর নির্ভরশীল। বক্ষের সরবরাহ করা অক্সিজেন ছাড়া এক মুহতই আমাদের জীবনীশক্তি নিঃশেষ হওয়ার জন্য যথেষ্ট। আবার আমরা বক্ষ থেকে খাদ্য ও আসবাবপত্র পাই। কিন্তু আমরা এত প্রচুর পরিমাণে বৃক্ষ কাটছি যে, আমাদের দেশ বৃক্ষহীন মরুভূমি হতে যাচ্ছে এবং সমগ্র পৃথিবীর অস্তিত্ব হুমকির সম্মুখীন। এ বিষয়টি অনুধাবন করে বাংলাদেশ সরকার প্রতি বছর বৃক্ষরােপণ সপ্তাহ পালন করছে। এটা আমাদের সকলকে অপেক্ষাকৃত ভাল ভবিষ্যতের জন্য গাছ রােপণ করতে উৎসাহ দেয়। আজকাল মানুষ স্বতঃস্ফূর্তভাবে বৃক্ষরােপণ করতে এগিয়ে আসছে কারণ, তারা এখন বৃক্ষের গুরুত্ব অনুধাবন করতে পেরেছে। সাম্প্রতিক বছরগুলােতে রাজপথের উভয় পার্শ্বে উপকুলীয়। এলাকায় বিভিন্ন বনে অনেক বৃক্ষ লাগানাে হয়েছে। আমাদেরকে বৃক্ষরােপণ কর্মসূচী নিয়ে এগুতে হবে। অন্যথায়, আমরা আমাদের পরিবেশকে কার্বন ডাই অক্সাইড দিয়ে দূষিত করব এবং এভাবে আমাদের ধ্বংস ডেকে আনব। বৃক্ষ ভবিষ্যৎ বংশধরদের জন্য একটা বড় সঞ্চয়ও বটে।

আরো দেখুন
No Comment
Add Comment
comment url