business loans, commercial loan, auto insurance quotes, motorcycle lawyer

Patriotism Paragraph For Class 9, 10, 12, hsc, 200, 250 Words

Assalamu Alaikum Dear Students. Today's Topic is patriotism paragraph for class 9. If you want to get patriotism paragraph for class 12 Well in Your Mind Then You Must Read Carefully. Let's know Today's Topic patriotism paragraph 200 words.

Patriotism Paragraph
Patriotism Paragraph

Patriotism Paragraph 

Patriotism is a quality that inspires a man to do everything just and fair for the well-being and betterment of the country. It is the quality that impels a man to sacrifice his own interest, comfort, pleasure and even his life. Patriotic zeal makes a man dutiful. He cannot sit idle when the nation needs his service. He gets energetic and enthusiastic to work for the country. He obeys the laws, pays taxes and thinks for the country. Patriotism is a quality that teaches a man fellow-feeling, fraternity, love and sympathy for the countrymen. A patriotic man gets pleasure in removing the sufferings and sorrows of his fellowmen. He devotes his time and energy to devolop the country its culture and civilization, its economic and political system. On the contrary, a man devoid of patriotic zeal engages all his time in achieving his mean end. He causes harm to the country by his unyielding and reckless activities. He is an anarchist. He is an enemy to the liberty and sovereignty of the country. He has no scruples to plot against the country.

অর্থঃ দেশপ্রেম এমন একটি গুণ যা একজন মানুষকে দেশের মঙ্গল ও উন্নতির জন্য ন্যায় ও ন্যায্য সবকিছু করতে অনুপ্রাণিত করে। এটি এমন একটি গুণ যা একজন মানুষকে তার নিজের স্বার্থ, আরাম, আনন্দ এমনকি তার জীবনকে বিসর্জন দিতে বাধ্য করে। দেশপ্রেমিক উদ্যম একজন মানুষকে কর্তব্যপরায়ণ করে তোলে। জাতির সেবার প্রয়োজন হলে তিনি অলস বসে থাকতে পারেন না। তিনি দেশের জন্য কাজ করার জন্য উদ্যমী এবং উত্সাহী হন। তিনি আইন মানেন, কর দেন এবং দেশের জন্য চিন্তা করেন। দেশপ্রেম এমন একটি গুণ যা একজন মানুষকে সহানুভূতি, ভ্রাতৃত্ব, দেশবাসীর প্রতি ভালবাসা এবং সহানুভূতি শেখায়। একজন দেশপ্রেমিক মানুষ তার সঙ্গীদের দুঃখ-কষ্ট দূর করে আনন্দ পায়। তিনি দেশটির সংস্কৃতি ও সভ্যতা, অর্থনৈতিক ও রাজনৈতিক ব্যবস্থার উন্নয়নে তার সময় ও শক্তি ব্যয় করেন। পক্ষান্তরে, দেশপ্রেমের উদ্দীপনা বর্জিত একজন মানুষ তার নিকৃষ্ট পরিণতি অর্জনে তার সমস্ত সময় নিয়োজিত থাকে। সে তার উদাসীন ও বেপরোয়া কর্মকান্ডের মাধ্যমে দেশের ক্ষতি করে। তিনি একজন নৈরাজ্যবাদী। সে দেশের স্বাধীনতা ও সার্বভৌমত্বের শত্রু। দেশের বিরুদ্ধে ষড়যন্ত্র করতে তার কোনো আপত্তি নেই।

Patriotism Paragraph

Patriotism is the feeling of love for one's country. It is a noble virtue. It is beyond the bars of caste, region. or religion. It inspires a man to do everything for the wellbeing of the country. It is a quality that impels a man to sacrifice his own interest, comfort, pleasure and e'en his life for the sake of his country. It helps people to think for their country first and then for themselves. It also maintains the peace and harmony of a nation. It also leads to the elimination of corruption from the country and hence leads to the country's development. On the other hand a man without this quality is an ignoble person. He is self centred. He causes harm to the country by his unyielding or reckless activities. He is an enemy to the liberty and sovereignty of the country. But a man having patriotism loves his country sincerely. When a country faces any odd situation, they come front to protect the country. Bangladesh needs their services. But mere utterance of patriotism is not enough. Beside patriotism. We should serve our country to the best of our ability. If we do our level best appropriately, certainly our country will see the bright face of progress. 

অনুবাদঃ দেশপ্রেম হলো দেশের প্রতি ভালোবাসার অনুভূতি। এটি একটি মহৎ গুণ। এটা জাতি, অঞ্চলের সীমার বাইরে। বা ধর্ম। এটি একজন মানুষকে দেশের কল্যাণের জন্য সবকিছু করতে অনুপ্রাণিত করে। এটি এমন একটি গুণ যা একজন মানুষকে তার নিজের স্বার্থ, স্বাচ্ছন্দ্য, আনন্দ এবং তার দেশের স্বার্থে তার জীবন বিসর্জন দিতে বাধ্য করে। এটি মানুষকে প্রথমে তাদের দেশের জন্য এবং তারপরে নিজের জন্য চিন্তা করতে সহায়তা করে। এটি একটি জাতির শান্তি ও সম্প্রীতি বজায় রাখে। এটি দেশ থেকে দুর্নীতি দূর করে এবং তাই দেশের উন্নয়নের দিকে নিয়ে যায়। অন্যদিকে এই গুণবিহীন একজন মানুষ একজন অবহেলিত ব্যক্তি। তিনি আত্মকেন্দ্রিক। সে তার বেপরোয়া বা বেপরোয়া কর্মকাণ্ডের মাধ্যমে দেশের ক্ষতি করে। সে দেশের স্বাধীনতা ও সার্বভৌমত্বের শত্রু। কিন্তু একজন দেশপ্রেমিক মানুষ তার দেশকে আন্তরিকভাবে ভালোবাসেন। কোনো দেশ যখন কোনো বিচিত্র পরিস্থিতির সম্মুখীন হয়, তারা দেশকে রক্ষা করতে এগিয়ে আসে। বাংলাদেশে তাদের সেবা প্রয়োজন। কিন্তু শুধু দেশপ্রেমের উচ্চারণই যথেষ্ট নয়। দেশপ্রেমের পাশে। আমাদের সাধ্যমত দেশের সেবা করা উচিত। আমরা যদি আমাদের স্তরের সেরাটা যথাযথভাবে করি তাহলে অবশ্যই আমাদের দেশ প্রগতির উজ্জ্বল মুখ দেখতে পাবে।

The End Of The Article: patriotism paragraph 250 words

We Have Learned So Far patriotism paragraph for class 10. If You Like Today's patriotism paragraph for hsc, You Can Share it With Your Facebook Friends. And Stay With Our RK Raihan Website To Get Daily New Posts Like This. patriotism paragraph in bengali, patriotism paragraph for class 9, patriotism paragraph for class 12, patriotism paragraph 200 words, patriotism paragraph 250 words, patriotism paragraph for class 10, patriotism paragraph for hsc, patriotism paragraph bangladesh, essay patriotism paragraph, patriotism paragraph in english

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url